Nieuws
(foto: Markt Monitor Atradius)

Toeleveranciers voor de auto-industrie, ook in Nederland, zullen te maken krijgen met hogere kredietrisico’s. De wereldwijde auto-industrie kampt met veranderende marktomstandigheden, waardoor betalingsrisico’s oplopen. In de Duitse auto-industrie zijn die betalingsrisico’s sinds de financiële crisis niet zo hoog geweest. Dat concludeert Atradius in de Market Monitor.

In Duitsland lijkt het erop dat de vette jaren, gekenmerkt door weinig faillissementen en betalingsachterstanden, voorbij zijn, aldus de Market Monitor. In 2018 daalde de autoproductie met 9,3 procent en ook in 2019 zet deze daling volgens Atradius verder door.

Dalende verkoop, transitie

De Duitse auto-industrie wordt extra zwaar getroffen door een aantal grote uitdagingen, zoals de dalende verkopen in China en de dreiging van Amerikaanse importheffingen.

Andere uitdaging is de versnelde transitie van de traditionele verbrandingsmotor naar alternatieve brandstoffen en elektrisch rijden in combinatie met de opkomst van zelfrijdende auto’s.

Grote leveranciers: buffers

De grotere leveranciers lijken op het eerste gezicht goed in staat zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Ondanks hun dalende omzet en rentabiliteit, zijn ze op de wereldmarkt nog altijd een speler van betekenis. Dankzij goede opbrengsten in het verleden beschikken deze bedrijven over voldoende financiële buffers om te investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Kleinere leveranciers de dupe

Het zijn vooral kleinere leveranciers die met hogere kredietrisico’s te maken kunnen krijgen. Sinds eind 2018 stijgt het aantal betalingsachterstanden en de verwachting is dat deze trend doorzet. Daarnaast verwacht Atradius dat het aantal faillissementen in de komende 12 maanden met 2 procent zal stijgen.

‘Ook in Nederland’

”Vooral toeleveranciers, ook in Nederland, hebben moeite om de veranderingen in de industrie bij te benen”, zegt Edwin Kuhlman, hoofd Acceptatie Atradius Nederland. “Zij zien zich onder meer door de steeds kortere innovatiecycli gesteld voor problemen, omdat er doorgaans een aantal jaar zitten tussen het plaatsen van een bestelling en de levering. In de tussentijd dragen zij de vaak hoge voorfinancieringslast.”

‘Flexibiliteit accepteren’

“Tegelijkertijd moeten met name kleine en middelgrote spelers aanvullende specificaties van de fabrikant, zoals flexibiliteit bij de productie van serie-onderdelen, accepteren om schommelingen in de verkoopcijfers van modellen op te vangen”, aldus Kuhlman.

Toenemende druk

“Als een fabrikant uiteindelijk minder afneemt dan oorspronkelijk gepland, zorgt de kleinere vergoeding voor toenemende druk op de al krimpende marges bij de toeleveranciers.”

Lees ook:

Toeleverancier profiteert weinig van bloei hightech (22 november 2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven