Nieuws

Titanium ‘kooi’ voor BMW boxermotor

‘The Revival Birdcage’ (foto's: BMW Motorrad).

Amerikaanse motorcustomizers van Revival Cycles hebben onlangs ‘the Revival Birdcage’ gepresenteerd. Deze motorfiets herbergt het prototype voor een compleet nieuw type BMW-boxermotor. BMW is blij met het ontwerp. “Het laat onze Big Boxer perfect zien”, zegt Timo Resch, vice president sales van marketing BMW Motorrad.

Het door Revival Cycles ontwikkelde frame van de Revival Birdcage is gemaakt van titanium. Er is gekozen voor een open, bijna transparante constructie om de boxermotor en aandrijflijn goed te kunnen laten zien.

Bijna elk onderdeel, zoals de handvatten, voetsteunen, schakelpedaal, koolstofvezel ophangingscomponenten en zadel, is individueel vervaardigd.

Jaren ’20-’30 en ’60

Het team van Alan Stulberg liet zich inspireren door de BMW’s uit de late jaren ’20, vroeg jaren ’30.

Zowel de geometrie als de visuele elementen, zoals de boven de cilinders liggende stoterstangen in verchroomde beschermingsbuizen, doen denken aan de BMW Motorrad boxers uit de jaren ’60. Alleen is de cilinderinhoud nu groter en wordt er moderne lucht-oliekoeling toegepast.

Het duurde bijna zes maanden om de motorfiets te ontwikkelen. “In december 2018 ontvingen we het motorblok en konden we eindelijk aan het werk,” zegt Stulberg.

Tweede creatie

Deze motorfiets is de tweede creatie die is gebouwd met de BMW Big Boxer. De Japanse customizer Custom Works Zon presenteerde in december de eerste custom bike met het prototype van de motor, met de naam de ‘Departed’.

De ‘Departed’.

BMW Motorrad zal later dit jaar ook een eigen ontwikkeld concept tonen. BMW-motorfietsen met de nieuwe motor zullen in 2020 in serie geproduceerd gaan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven