Het vak techniek zal verplicht opgenomen moeten worden
in het lesprogramma van basisscholen. Met dat voorstel komt Arend de Groot,
voorzitter van VHP Metalelektro, de vereniging voor hoger personeel in de
metaal- en elektrotechnische industrie. De Groot: “De keuze voor techniek wordt
op dit moment door het onderwijs te vaak nog ontmoedigd. Dat is een zeer
ongewenste situatie. Vandaar mijn voorstel om naast een vak als handenarbeid ook
een vak techniek te introduceren.”
In 2010 dreigt een tekort van 70.000 technici te ontstaan, weet De Groot. “Dat zou een ramp zijn voor onze economie. De tekorten zijn het grootst voor het hoger opgeleid personeel. We hebben een groot tekort aan mensen met een technische achtergrond met een HBO of universitaire opleiding. Op de High Tech Campus in Eindhoven is maar liefst de helft van het personeel van buitenlandse afkomst. Simpelweg omdat de mensen in Nederland niet te vinden zijn.”
De Groot is dan ook blij met het ‘Jaar van de Techniek’, waarin 28 organisaties uit 8 verschillende technische branches samenwerken om de tekorten aan technisch personeel aan te pakken. De Groot: “Het Jaar van de Techniek gaat aan de slag met een groot aantal concrete plannen, waaronder dit voorstel voor het basisonderwijs. Dat valt te prijzen. Want het is natuurlijk te gek voor woorden dat we zitten met forse tekorten aan technici, terwijl er meer jongeren zijn met aanleg voor techniek, dan er uiteindelijk kiezen voor een opleiding in de techniek.”
Technisch inzicht
Volgens De Groot wordt het ‘de hoogste tijd’ dat ook in de Cito-beroepskeuzetest op scholen, vragen gericht op technisch inzicht worden opgenomen. “Zo’n Cito-toets die ook vraagt naar technisch inzicht is al ontwikkeld door het Cito. Maar het onderwijsveld houdt introductie ervan tegen. Dat vind ik onbegrijpelijk, juist nu onze maatschappij zo’n dringende behoefte heeft aan technische beroepskrachten.”
Maar ook op de Pabo’s is nog een wereld te winnen, meent De Groot, die zelf ook als docent technieklessen op Pabo’s verzorgt. “Bij leraren zelf is de interesse voor techniek vaak niet groot. Ze hebben er niets mee. Ook dat zal moeten veranderen. Ik denk dat het goed zou zijn om lessen techniek in het algemeen vormende gedeelte van de Pabo op te nemen. Om docenten ook de omvang en de impact van techniek duidelijk te maken.”