Studiekeuze jongeren komt te vroeg • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Studiekeuze jongeren komt te vroeg

 ”Jongeren zijn pas tegen het einde van de
adolescentie, zo tussen 17 en 21 jaar, toe aan het beantwoorden van de
identiteitsvraag. Het is dus geen wonder dat velen moeite hebben met de
studiekeuze”, aldus ontwikkelingspsycholoog professor Michiel Westenberg.

Westenberg stelde samen met collega’s van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van de Universiteit Leiden een schaal van de psychosociale ontwikkeling vast. Daarmee werd het mogelijk om jongeren tussen 8 en 25 jaar op hun ontwikkeling in te delen, onafhankelijk van hun kalenderleeftijd.
 
Er blijken vier ontwikkelingsfasen in de psychosociale groei naar volwassenheid te zijn, die plaatsvindt tussen (gemiddeld) het 10de en 24ste levensjaar. De psychosociale groei verloopt dus trager dan de lichamelijke of cognitieve ontwikkeling.
 
Eerst leert de jongere voor zichzelf op te komen (tussen ca. 10 en 13 jaar), dan leert hij deelnemen aan een groepje gelijkgestemden (tussen ca. 13 en 17 jaar), vervolgens gaat hij zichzelf en anderen beter begrijpen (tussen ca. 17 en 21 jaar), en ten slotte ontstaat een gevoel van verantwoordelijkheid voor het eigen doen en laten (tussen ca. 21 en 24 jaar).
 
Het doorlopen hebben van de derde fase is voor de meeste adolescenten noodzakelijk om voldoende zelfinzicht te ontwikkelen om een goede studiekeuze te maken.
 
Westenberg stelt ook vast dat ‘de jeugd van tegenwoordig’ weliswaar meer in verband wordt gebracht met wangedrag, maar dat de emotionele problemen veel typerender zijn voor de jeugd. Emotionele problemen zijn vaak de oorzaak voor gedragsproblemen. Schooluitval bijvoorbeeld is vaak het gevolg van angst of depressie.
 
 
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven