Spel voor innovatief talent • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Spel voor innovatief talent

Grote bedrijven kunnen ondernemerschap binnen hun
organisatie stimuleren met de ‘business game’ die promovendus Hanns Menzel MSc
aan de Technische Universiteit Eindhoven heeft ontworpen.

Grote technologiebedrijven innoveren meestal maar in kleine stapjes. Om nieuwe afzetmarkten aan te boren, zijn echter radicale innovaties nodig. Een manier om die te ontwikkelen is via ‘intrapreneurship’. Hierbij krijgen ondernemende personen binnen een bestaand bedrijf de vrijheid een goed idee om te zetten in een succesvol product.
 
Managers overtuigen
In Menzels ‘business game’ moet een zeer ondernemende ingenieur met een goed idee voor een radicaal nieuw product proberen zijn drie managers te overtuigen. Het spel duurt drie kwartier en draait er vooral om via onderhandelen een compromis tussen de ‘intrapreneur’ en de managers tot stand te brengen. Zodat beiden het eens zijn over het benutten van de ‘business opportunity’.
 
Menzel probeerde zijn spel eerst uit op studenten van Duitse en Nederlandse universiteiten. Daarna testte hij een verbeterde versie ook met vijftig R&D-medewerkers van vier grote technologie-multinationals in Frankrijk, Duitsland en Nederland. Het spel wordt gebruikt in bedrijven die ‘intrapreneurship’ beter willen ontwikkelen. Ook gaat een aantal Nederlandse en Duitse universiteiten het gebruiken in colleges over innovatiemanagement.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven