Spanentransporteur evolueert naar geïntegreerd koelmiddelsysteem • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Spanentransporteur evolueert naar geïntegreerd koelmiddelsysteem

Gebruikers van verspanende machines zien de spanentransporteur als een noodzakelijk kwaad, iets met een nuttige functie, maar waar je niet teveel geld aan moet uitgeven. Toch is er een duidelijk verband tussen de handling van spanen en de kwaliteit van de producten die op de machine gemaakt worden.

De spanentransporteur wordt doorgaans niet direct gezien als medebepalend voor de beschikbaarheid van de productie, terwijl het dat toch wel is. Werkt de spanentransporteur niet adequaat of neemt de capaciteit door welke oorzaak ook af, dan heeft dat een nadelige invloed op de standtijd van het gereedschap, de levensduur van de koelvloeistof, de oppervlaktekwaliteit van de producten (door restvervuiling) en de nauwkeurigheid (de oplopende machinetemperatuur ondergraaft de thermische stabiliteit). Om in ieder geval de temperatuur van het productieproces constant te houden biedt Mayfran als optie een koelunit aan; een andere manier is om te zorgen voor voldoende koelvloeistofvolume.

Mayfran is in 1938 door twee naar de VS geëmigreerde Oostenrijkers opgericht in Cleveland (Ohio, USA). De productievestiging in Landgraaf, Mayfran International, ressorteert rechtstreeks onder de Amerikaanse moedermaatschappij en is opgebouwd uit drie business-units: ‘machine tool products’ (o.a. spanentransporteurs voor fabrikanten van gereedschapmachines), ‘dry’ (installaties voor de verwerking van stansafval, schroot, huisafval e.d.) en ‘wet’ (centrale filtratie-installaties voor complete fabrieken).

In 1952 vroegen de twee Mayfran-oprichters patent aan op hun vinding van de staalscharnierband, die het transport van de meestal natte, hete, soms lastig gevormde spanen verzorgt. Deze vormde de basis van het succes en kan nog altijd in de standaard-spanentransporteur, die inmiddels behoorlijk is geëvolueerd, worden teruggevonden. In 1997 werd in die evolutie een volgende stap gezet door het basismodel, de ConcSep 2000 spanentransporteur, uit te rusten met een indexerende separatietrommel.

Voor DAF te Eindhoven realiseerde Mayfran een installatatie (foto) voor spaan- en koelmiddelverwerking t.b.v. de nieuwe productielijn voor de CF- en XF-motorblokken. De installatie, die begin 2005 in gebruik werd genomen, bestaat uit een centraal leidingafvoer systeem (Viavent systeem) en een aantal pompstations bij de afzonderlijke machines en transferstraten. Een bovenvloers leidingsysteem zorgt voor de aan- en afvoer van de koelsmeerstof naar de centrale filterreiniging. Een vacuümbandfilter met een capaciteit van 20.000 l/min voorziet de machines van een optimale kwaliteit koelsmeermiddel. De installatie is geschikt voor drieploegenbedrijf, reden waarom de automatische temperatuurregeling bijzonder belangrijk is. In de installatie is een aantal geavanceerde voorzieningen opgenomen, waardoor efficiënt en energiezuinig gewerkt kan worden, en het systeem later gemakkelijk is uit te breiden of aan te passen aan nieuwe eisen. Een spaanbreker, in de afzonderlijke pompstations met automatische uitworp voor grofdelen, zorgt ervoor dat spanenbundels of grote spanen gebroken worden en de installatie niet kunnen stilleggen. Voorts zijn, in overeenstemming met het DAF-beleid, maatregelen doorgevoerd met het oog op een minimale belasting van werknemers en milieu, zoals lekkagesignalering en de eis dat de motoren aan de nieuwste emissierichtlijnen voldoen.

Binnenkort in Metaal Magazine in een artikel meer informatie over de spanentransporteurs van Mayfran.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven