Sneller een tandwiel bij Van Eijk • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Sneller een tandwiel bij Van Eijk

Van Eijk Transmissie uit het Brabantse Asten heeft een proces ontwikkeld voor het snel en flexibel produceren van prototype tandwielsets en kleine series. Ze zijn hiermee genomineerd voor de ESEF-award. Het is een bijzondere variant op het maken van tandwielen.

Het proces van Van Eijk Transmissie is met name geschikt voor tandwielen vanaf moduul 1 tot en met moduul 8. “Met het nieuwe proces kunnen we onze klanten veel sneller helpen met het aanleveren van prototypes,” legt Godfried Rovers, directeur van Van Eijk Transmissie uit. “Normaal gesproken maak je tandwielen met behulp van afwikkelfrezen. Dat kan snel gaan als je de afwikkelfrezen met het juiste moduul en afmetingen in huis hebt. Maar als de klant met een nieuwe tandvorm komt, moet de afwikkelfrees op maat gemaakt worden. Dat kost al gauw zo’n acht weken. Samen met de productietijd praat je al gauw over 12 tot 16 weken levertijd, afhankelijk van het type afwikkelfrees. Dat soort levertijden wil je juist bij prototypes vermijden.”

 

Van Eijk slijpt snel

Het slijpen van tandwielen uit volmateriaal zoals bij Van Eijk Transmissions is prima geschikt voor het snel leveren van prototype tandwielsets (foto: Van Eijk Transmissie, voor een complete digitale fotoreportage over Van Eijk Transmissie, zie verder >>)

  

De technici van Van Eijk Transmissie (onderdeel van de Van Hoof Groep) hebben nu een nieuw proces bedacht: het slijpen van tandwielen uit volmateriaal. Rovers legt dit uit: “Van de klant krijgen we een tekening van de tandwielen met de specifieke tandvorm en moduul. Aan de hand van deze tekening gaan we de slijpschijf dressen naar de gewenste tandvorm. Daarna wordt deze slijpschijf gebruikt om tand voor tand te gaan slijpen uit het volmateriaal. Tussendoor zijn een aantal ‘dressmomenten’ om de tandvorm zo nauwkeurig mogelijk te houden.”

 

Eigenschappen

Na het slijpen van het complete tandwiel worden alle tanden gemeten. De slijpsteen wordt eventueel gecorrigeerd door middel van dressen. “Hierna wordt het tandwiel gehard, net zoals de meeste andere tandwielen,” legt Rovers uit. “Na het harden wordt het tandwiel nageslepen. Dit naslijpen kan in het microbereik nauwkeurig en we kunnen in de tandwielvorm nog bepaalde eigenschappen slijpen zoals de balligheid of een torsievrije loop, het zogenaamde ‘Verschrankungsfrei’ slijpen. Ook kunnen nog bijna alle denkbare tandcorrecties worden uitgevoerd.”

 

Van Hoof Groep

Van Eijk Transmissie maakt onderdeel uit van de Van Hoof Groep. Deze groep, opgericht in 1988, is een keten van bedrijven binnen de metaalsector. De keten van bedrijven heeft als doel hun gezamenlijke klanten totaaloplossingen te bieden in de productie van onderdelen, subsamenstellingen tot complete speciaalmachines. Naast Van Eijk Transmissie (tandwielen en andere overbrengingen) maken ook de bedrijven HMF Nederland (plaatbewerking en klein constructiewerk), Nima Speciaalwerk (fijnmechanisch verspanen en slijpen) en Nima Innovations (ontwikkeling en productie van speciaal machines en subsamenstellingen) deel uit van de Van Hoof Groep.

  

In het Techni-Show nummer van Metaal Magazine komt een compleet artikel over de laatste ontwikkelingen op het gebied van tandwielproductie. Ook het proces bij Van Eijk Transmissie komt hier aan bod.

 

Eén reactie op “Sneller een tandwiel bij Van Eijk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven