Royal IHC sluit tijdelijk de vestiging in Krimpen aan den IJssel. De scheepswerf heeft het moeilijk doordat veel werk naar concurrerende bedrijven in Azië gaat, terwijl de orderportefeuille voor grotere schepen leegraakt. De activiteiten van de vestiging in Krimpen aan den IJssel worden overgeheveld naar de IHC-vestiging in Kinderdijk. In Krimpen aan den IJssel worden 250 medewerkers ontslagen.
Een klein groepje blijft in de vestiging Krimpen aanwezig om snel op te kunnen starten als dat weer mogelijk is. Dat meldt regio online, regio Krimpenerwaard. Opnieuw opstarten hangt echter wel af van het binnenkomen van nieuwe orders.
Er loopt nog een tender voor een miljardenorder van het ministerie van Defensie voor de bouw van onderzeeërs. IHC zit in een bedrijvencombinatie die een van de drie gegadigden is voor deze order. Maar naar verluidt kan het nog wel een jaar duren voor bekend wordt wie van de drie de opdracht krijgt.
Staalbewerking in Kinderdijk
Dat de huidige productie van IHC Krimpen wordt overgebracht naar IHC Kinderdijk, hangt ook samen met praktische overwegingen. Zo heeft de vestiging in Kinderdijk een metaalbedrijf.
Hier worden diverse bewerkingscapaciteiten voor alle soorten staal aangeboden, waaronder verspanen, slijpen, coaten, gespecialiseerd lassen en cladden.
De experts in zware machinebouw zorgen tevens voor de montage van mechanische onderdelen, functionele acceptatietests en de bouw van apparatuur en constructies.
Sociaal plan
Voor de 250 medewerkers die ontslagen worden is een sociaal plan opgesteld. Daarnaast is er op dit moment in de sector veel vraag naar technisch personeel. Dat is gunstig voor de medewerkers maar een nadeel voor IHC als de productie in Krimpen aan den IJssel weer opstart.
Diverse scheepswerven hebben het moeilijk. Vorig jaar ging scheepswerf De Hoop in Tolkamer failliet. Toch zijn er ook die goede zaken doen, zoals Damen Shipyards, die recent de opdracht heeft gekregen om vijf nieuwe fregatten te bouwen voor de Colombiaanse marine.