Nieuws

Een markt waar Sandvik Coromant nog niet zo lang aanwezig is, is die van tandwielverspaning. Echter, begin 2009 is de strategische beslissing genomen om actief in deze markt te gaan investeren. De focus van Sandvik ligt echter wel bij tandwielen met module 4 en hoger, zeg maar de grotere tandwielen. Het bedrijf wil zelfs binnen vijf jaar een marktleidende positie veroveren op dit gebied, een ambitieus streven.

Tijdens de presentatie ‘gear milling’ die tijdens het Pre EMO 2011 Press Event in Sandviken werd gehouden, toonde Sandvik Coromant nieuwe tandwielgereedschappen, maar ook nieuwe methodes. Sandvik maakt bijvoorbeeld afwikkelfrezen, maar niet als solid frees. Solid HSS afwikkelfrezen hebben als nadeel de hoge aanschafkosten en een gelimiteerde levensduur. Sandvik toonde een voorbeeld van de besparingen die met een indexeerbare afwikkelfrees met wisselplaten behaald kunnen worden. Er werd een batch gefreesd van 3800 planeettandwielen van het materiaal 17CrNiMo6 met moduul 7. De wisselplaten van de indexeerbare afwikkelfrees bestonden uit de hardmetaalsoort GC1030. In vergelijking met een HSS afwikkelfrees liep hierbij de besparing tot 165.000 euro qua gereedschapskosten en 7.000 uur qua bewerkingstijd.

 

Coromill 176 in actie

De afwikkelfrees Coromill 176 freest efficient en snel vertandingen volgens DIN3972-2 (foto’s: Sandvik)

 

Vijfassig

Gelukkig bleef het niet alleen bij voorbeelden op papier. De groep journalisten mocht mee het laboratorium in van Sandvik. Daar stond een Höfler HF600 vertandingsmachine met de nieuwste telg afwikkelfrees Coromill 176. Deze afwikkelfrees is geschikt voor voorfrezen, semi-nafrezen en nafrezen van tandwielprofielen tussen moduul 4 en 6. De snijkanten bestaan uit allemaal verwisselbare en indexeerbare hardmetalen wisselplaten voor tandprofielen volgens DIN3972-2, die via de iLock interface nauwkeurig in de gereedschapzitting passen. Vervangen gaat snel en eenvoudig.

Op de Höfler zat een onbewerkt stuk materiaal SS2541 ingespannen met een hardheid van 280 HB. De buitendiameter van het product was 160 mm, de breedte was 50 mm. Eerst werd er voorgefreesd, daarna werd nagefreesd voor een moduul 5. De snijsnelheid bedroeg 180 m/min, waardoor het voorfrezen binnen 1 minuut klaar was.

 

uP-Gear technologie

Maar ook bij het frezen van kroonwielen met gekromde tanden begaat Sandvik een andere strategie. Bekend is het frezen met vingerfrezen op vijfassige machines, waarbij de vijfassige simultane beweging voor de tandvorm zorgt, zoals we al vaker hebben gezien bij Hermle en DMG. Echter zet Sandvik geen vingerfrezen in, maar bepaalde schijffrezen met wisselplaatjes. Dit onder de naam uP-Gear technologie. Het bedrijf werkt op dit gebied samen met machinefabrikant Heller.

 

Al met al investeert Sandvik veel op het gebied van tandwielverspaning, onder andere gedreven vanuit de industrie voor mobiele voertuigen (bouwmachines, tractoren), de luchtvaartindustrie en de energie-industrie. Niet alleen wordt er geïnvesteerd in machines zoals de nieuwe Höfler, ook zijn er 200 medewerkers van Sandvik wereldwijd getraind op het gebied van tandwielverspaning.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven