Juist de eigenschappen die titaan zo geliefd maken bij vliegtuigontwerpers, bezorgen metaalbewerkers slapeloze nachten. Daarom is het nodig om de bewerkingstechnieken voor titaan te verbeteren. Ook omdat de titaanlegeringen van de laatste generatie, zoals Ti-5553, nog moeilijker te bewerken zijn dan Ti6Al4V.
De bijzonder gunstige gewichtsterkte-verhouding van titaan betekent dat de keuze voor dit materiaal voor een toenemend aantal luchtvaartcomponenten voor de nabije toekomst is verzekerd. De uitdaging bij titaanlegeringen als Ti-5553 is dat het gereedschap zorgvuldig moet worden uitgekozen. Die keuze moet gebaseerd zijn op factoren zoals het beperken van de snijsnelheden, het gebruik van scherpe snijkanten, de juiste voedingssnelheid en het koelmiddel moet onder hoge druk toegevoerd worden voor een optimale spaancontrole. Lees hier meer in een artikel in ons digitale archief.
De CoroMill 690 is verkrijgbaar in diameters van 50 mm tot 100 mm met twee wisselplaatgroottes: iC 14 mm voor grotere diameters en iC 10 mm voor kleinere diameters en dichte vertanding op grotere diameters voor 2D-profielfrezen. Het wordt aanbevolen een SL-geometrie te gebruiken en hardmetaalkwaliteit GC1030 en GC2040 (foto’s: Sandvik)
CoroMill 690 frees
De nieuwe CoroMill 690 frees van Sandvik Coromant is op basis van deze overwegingen ontwikkeld. Het is een frees met lange snijkanten die speciaal werd ontwikkeld voor het hogesnelheidsfrezen van titaan. In het bijzonder voor bewerkingen als 2D-profielfrezen, circulaire interpolatie vanuit voorgeboorde of -gevormde 2D-uitsparingen en het frezen van opstaande kanten.
Piramide
Een van de vele hoofdkenmerken van CoroMill 690 is de nieuwe zitting van de iLock piramide-wisselplaat, waardoor deze uitermate bestand is tegen axiale snijkrachten. Dit is volgens Sandvik dé achilleshiel van andere langesnijkantfrezen die momenteel op de markt zijn.