Het Japanse Kobe Steel heeft onlangs ’s wereld
sterkste aluminiumlegering ontwikkeld, met een treksterkte van 780 MPa. Het
materiaal wordt gemaakt via een gepatenteerd ‘spray forming’
proces.
Op het ogenblik worden er testen gedaan met monsterstaafjes van 10 mm in doorsnede en met een lengte van 100 mm. Daarnaast worden er ook testen gedaan met dunne filmdraad voor gebruik in LCD displays.
High Performance
Maar Kobe Steel zoekt naar meer applicaties die op zoek zijn naar een licht gewicht en hoge sterkte. Volgens Hideo Hata, een senior onderzoeker aan het Kobe Steel’s Materials Research Laboratorium is het aluminium uitermate geschikt voor high performance applicaties.
Maar Kobe Steel zoekt naar meer applicaties die op zoek zijn naar een licht gewicht en hoge sterkte. Volgens Hideo Hata, een senior onderzoeker aan het Kobe Steel’s Materials Research Laboratorium is het aluminium uitermate geschikt voor high performance applicaties.
“We hopen het materiaal commercieel beschikbaar te maken rond 2008. Het kan dan prima gebruikt worden voor speciale voertuigen zoals racewagens, maar ook in de vliegtuig- en ruimtevaartindustrie.”
Treksterkte
De treksterkte van het nieuwe materiaal ligt zo’n 10% hoger dan Weldalite, een aluminium-lithium legering, ontwikkeld door Lockheed Martin Cooperation en gebruikt in de externe brandstoftanks van de Space Shuttle. Normaal gesproken gaat de verspaanbaarheid van een materiaal achteruit als de sterkte toeneemt. Maar met een rek van 14% heeft het nieuwe materiaal een bijna drie maal hogere rekgrens dan Weldalite (5%).
De treksterkte van het nieuwe materiaal ligt zo’n 10% hoger dan Weldalite, een aluminium-lithium legering, ontwikkeld door Lockheed Martin Cooperation en gebruikt in de externe brandstoftanks van de Space Shuttle. Normaal gesproken gaat de verspaanbaarheid van een materiaal achteruit als de sterkte toeneemt. Maar met een rek van 14% heeft het nieuwe materiaal een bijna drie maal hogere rekgrens dan Weldalite (5%).
Productieproces
Bij het produceren van het nieuwe aluminium wordt het gesmolten materiaal vanuit een inductie-oven door middel van stikstofinjectie verneveld. Het druppeltjes vloeibaar aluminium hopen zich op een in een preform op een tafel. Het ‘spray forming’ proces voorkomt het afscheiden van de legeringsmaterialen zink, magnesium en koper en zorgt voor een uniforme microstructuur. De bedoeling is om straks op deze manier materiaalblokken te maken tot 240 kg.
Bij het produceren van het nieuwe aluminium wordt het gesmolten materiaal vanuit een inductie-oven door middel van stikstofinjectie verneveld. Het druppeltjes vloeibaar aluminium hopen zich op een in een preform op een tafel. Het ‘spray forming’ proces voorkomt het afscheiden van de legeringsmaterialen zink, magnesium en koper en zorgt voor een uniforme microstructuur. De bedoeling is om straks op deze manier materiaalblokken te maken tot 240 kg.