Nieuws

‘Rubberen’ vleugels voor NASA

(foto: NASA/Ken Ulbrich)
(foto: NASA/Ken Ulbrich)

NASA ziet opvouwbare vleugels als een belangrijke optie voor de luchtvaarttechnologie van morgen. Het ruimtevaartbureau gebruikt een op afstand bestuurd vliegtuig om geheugenlegeringen te testen voor het vouwen van de vleugels.

Om dit praktisch mogelijk te maken, zoekt NASA, volgens New Atlas, naar een geavanceerde, lichtgewicht geheugenlegering. Een geheugenlegering is een legering die wordt geactiveerd door een externe stimulus, meestal warmte, en die daarna terugspringt in zijn oorspronkelijke staat. De nieuwe legering is ontwikkeld voor het Spanwise Adaptive Wing (SAW)-project en laat de vleugel- en bedieningsoppervlakken van een vliegtuig zonder zware hydraulische systemen van vorm veranderen .

‘Rubberachtig’

Als een vleugel wat ‘rubberachtiger’ was, kon deze zichzelf in verschillende vormen buigen en zo aan verschillende vliegomstandigheden voldoen, terwijl de aerodynamische vorm soepel blijft om turbulentie te minimaliseren. Het is geen nieuw idee. De flight controls van de Wright-flyer werkten door de vleugels te krommen met behulp van eenvoudige katrollen. Tientallen jaren hebben lucht- en ruimtevaarttechnici het concept onderzocht, zoals bij een gemodificeerde Noord-Amerikaanse XB-70 Valkyrie in de jaren zestig.

Vormgeheugenlegering

Hydraulische mechanismen die tot nu toe worden gebruikt om vleugels te vouwen, zijn zwaar, volumineus en energieverslindend. NASA’s Armstrong Flight Research Center, Glenn Research Center, Langley Research Centre, Boeing Research & Technology en Area-I Inc onderzoeken samen hoe ze de gebruikelijke hydraulica en motoren kunnen vervangen met actuatoren die 80 procent lichter zijn en werken met vormgeheugenlegering als een manier om vleugels te creëren die beter werken op subsonische, transsonische en supersonische snelheden.

Vliegproeven

Onlangs voerde NASA een reeks vliegproeven uit op Rogers Dry Lake bij de luchtmachtbasis Edwards in Californië met behulp van de op afstand bestuurd Prototype Technology-Evaluation Research Aircraft (PTERA) uitgerust met vleugels met uiteinden die tussen nul en 70 graden omhoog kunnen klappen en naar beneden tijdens de vlucht. De koolstofcomposiet UAV is uitgerust met uitgebreide telemetrie en sensoren. Er werd gevlogen in een racebaanpatroon met de vleugels in de nulpositie en vervolgens in de 70 procent op en neer posities op volgende vluchten.

De drone kon dit te doen met behulp van een actuator bestaande uit een buis gemaakt van thermische vormgeheugenlegering. In de PTERA-vleugels zorgt het verwarmen van de buis ervoor dat deze draait, waardoor de uiteinden van de vleugels omhoog of omlaag buigen.

Lichtere eenvoudigere vliegtuigen

Volgens NASA kan het vermogen om vleugels te vouwen op den duur zorgen voor lichtere, eenvoudigere vliegtuigen met langere en slankere vleugels, stabilisatoren en roeren die hen niet alleen zuiniger maken, maar hen ook beter in staat stellen om te taxiën op luchthavens. Bovendien zou het supersonische vluchten eenvoudiger maken. NASA gaat later dit jaar door met SAW-vluchten en concentreert zich daarbij op het vouwen van vleugels tussen 70 graden en 70 graden naar beneden in een enkele vlucht. Dit wordt gevolgd door het opschalen van de technologie voor installaties op een F-18.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven