Op 15 december 2014 heeft de Minister van Economische Zaken de start aangekondigd van het Laser Coating removal Robot project (LCR) door LCR Systems. Dit is een project voor het verwijderen van coatinglagen met behulp van een robotgestuurde laser. Het Ministerie van Economische Zaken heeft hiervoor een innovatiekrediet goedgekeurd dat in combinatie met privé-investeringen de ontwikkelingskosten van circa € 9 miljoen zal gaan financieren.
Momenteel verwijderen onderhoudsdepots en gespecialiseerde verfspuiterijen verf en coating van vliegtuigen en helikopters met behulp van bijvoorbeeld chemische afbijtmiddelen, schuurmaterialen of kunststof straalmiddelen. Deze methoden hebben met elkaar gemeen dat ze duur en tijdrovend zijn en grote hoeveelheden gevaarlijk afval en uitstoot produceren. Composietstructuren in nieuwe vliegtuigontwerpen maken dat chemische middelen niet meer gebruikt kunnen worden en het toepassen van complexe primers en verfcoatingsystemen vereisen nauwkeurigere en gecontroleerde methoden waarmee het mogelijk is selectief verflagen te verwijderen, zonder daarbij de onderliggende lagen te beschadigen.
Vliegtuigcontouren volgen
De Laser Coating removal Robot (LCR) is een duurzame en hoogwaardige verfverwijderingsoplossing voor alle mogelijke commerciële en militaire vliegtuigen en helikopters. De LCR maakt gebruik van een schaalbare 12-35 kW CO2-laser van Trumpf die alle verfkleuren kan verwerken. De laser ‘brandt’ de verf van het oppervlak af en de verfresten worden onmiddellijk van het oppervlak gezogen en gefilterd. Het systeem heeft een kleurherkennings- en besturingssysteem, waarmee het mogelijk is zowel oppervlakken van metaal als composiet heel nauwkeurig en daar waar noodzakelijk selectief te strippen. De laser is op een 10 DOF robotarm met mobiel platform gemonteerd en wordt bestuurd door een speciaal hiervoor ontwikkelde software. De LCR-computer waarin deze software is geladen, is in staat een geometrische robotbaananalyse van het vliegtuig uit te voeren. Hiermee kan de LCR de driedimensionale contouren van het vliegtuig in een optimale baan volgen. Voor de veiligheid is er een voorwaartse scanner op de eindeffector van de robot geplaatst om de geometrie van het vliegtuig realtime te controleren. Het systeem is beschikbaar voor vier verschillende formaten. Het kleinste formaat voor bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen en helikopters, het grootste formaat voor de A380. Het systeem werkt volledig autonoom en wordt vanachter de glazen scheidingswand van de controlekamer bestuurd door één enkele operator. De CO2-laser is ondanks zijn hoge temperatuur in staat de verf van het vliegtuig te branden zonder daarbij het oppervlak van metaal of composiet te beschadigen en voldoet volledig aan de SAE MA4872A-standaard voor het thermisch strippen van verf.
Ontwikkeling en testen
Het LCR-concept is gebaseerd op het gebruik van zowel een nieuwe generatie krachtige laser alsook een gepatenteerde laserscanner, waarmee alle begrenzingen en beperkingen van de conventionele methoden voor het strippen van verf worden ondervangen. Na een aantal jaar van onderzoek en voorontwikkeling, wordt verwacht dat het systeem in 2016 op de markt gebracht kan worden. Tot dan zal een geconsolideerd volledig ontwikkelings- en voorproductieprogramma worden uitgevoerd waarin een testfase, de bouw van een prototype en afhandeling van alle OEM-kwalificaties en certificering zijn inbegrepen. De introductie van LCR zal leiden tot een arbeidskostenbesparing van ongeveer 80%. Als chemicaliën en handmatig schuren niet meer nodig zijn, kan LCR een gunstig effect hebben voor wat betreft milieuafval en zullen de arbeidsomstandigheden aanzienlijk verbeteren.
https://www.youtube.com/watch?v=EGAsnWMvKC8#t=118