Hydrex heeft kortgeleden in Tenerife een beschadigde schroef van een 246 meter lang cruiseschip bewerkt, terwijl het schip nog in het water lag. Het repareren en rechtzetten van de bladen gebeurde onder water met een speciaal team van duikers/technici.
De bemanning had gemerkt dat het schip minder soepel voer. Beschadigde ‘propeller’bladen van de schroef bleken te leiden tot verminderde prestaties. De motor werd daardoor zwaarder belast en verbruikte meer brandstof.
Rechtrichttechniek
Door gebruik te maken van de in eigen huis ontwikkelde koude rechtrichttechniek kunnen beschadigde rotorbladen onder water worden rechtgetrokken. Hierdoor kan een schip met een beschadigde schroef weer in de commerciële vaart gaan, zonder dat reparatie in een droogdok nodig is, meldt het bedrijf.
Optimale efficiëntie van de schroeven kon worden hersteld door de bladen terug te brengen naar hun oorspronkelijke vorm. Dit gebeurde door een van de gespecialiseerde teams van het Belgische Hydrex.
On-site oplossing
De vier stuurboordschroeven aan de zijkant van het schip waren verbogen. Een snelle, on-site oplossing om het evenwicht en de efficiëntie van de schroef te herstellen was nodig.
Nadat de apparatuur op de locatie van het schip was aangekomen, startte het team de operatie met een gedetailleerd overzicht van de twee schroeven van het schip. Hieruit bleek dat de schroefbladen aan de bakboordzijde in goede staat waren en geen reparaties nodig hadden.
Op 4 bladen

Nadat het onderzoek voltooid was, plaatste het team de richtmachine over de bocht in de achterrand van het eerste beschadigde blad van de schroef. In nauwe communicatie met de teamleider in het meetstation aan de wal, brachten de duikers het gebogen blad terug in de oorspronkelijke staat.
Toen het rechttrekken voltooid was, maakten zij het blad schoon om ervoor te zorgen dat eventueel resterend efficiëntieverlies minimaal zou zijn. Dezelfde procedure werd vervolgens herhaald op de andere drie schroefbladen.
Nieuwe machines
De R&D-afdeling van Hydrex is voortdurend op zoek naar manieren om de beschikbare schroefreparatietechnieken nog verder te verbeteren en de diensten te verbeteren.
Recent zijn nieuwe modellen van zowel richtmachines als snijmachines in gebruik genomen. Hiermee kunnen de technici messen rechttrekken die voorheen alleen konden worden bijgesneden. Ook kunnen ze extreem beschadigde bladen zagen met slechts een minimaal verlies aan efficiëntie voor de schroef.
Beide soorten reparaties kunnen ter plaatse en onder water worden uitgevoerd, zonder dat het schip naar een droogdok hoeft.