Nieuws
Materiaalwetenschappers voeren geluidstesten uit aan de as-assemblage van een oplegger (foto: Leibniz-IWT).

Duitse wetenschappers werken aan de ontwikkeling van een elektronisch bewakingssysteem dat scheurvorming in het stalen chassis van bedrijfsvoertuigen moet herkennen. Dit systeem kan een chassis in de toekomst tijdens het rijden bewaken. Dat meldt AT-Aandrijftechniek.

Bedrijfsvoertuigen worden blootgesteld aan aan hoge belastingen, waardoor regelmatig onderhoud aan de voertuigen gepleegd moeten worden. Vroegtijdige herkenning kan aanzienlijke kosten voor reparatie en stilstand besparen en gevaarlijke ongevallen voorkom,en.

Om scheurvorming vroegtijdig te herkennen is een driejarig project gestart door wetenschappers van het Leibniz-Institut für Werkstofforientierte Technologien in Bremen samen met collega’s van het Institut für Theoretische Elektrotechnik und Mikroelektronik (ITEM) van de Universität Bremen. Dit gebeurt samen met trailerfabrikant Schwarzmüller, automobieltoeleverancier Hella en de firma Idem Telematics.

Analyse geluidssignalen

Door analyse van geluidssignalen vanuit het chassis kan het ontstaan van scheuren worden herkend. Momenteel voeren de wetenschappers vermoeiingstests uit aan grote onderdelen in de vorm van echte vrachtwagenchassis om de signalen te detecteren. Vier sensoren bewaken de as-assemblage van de oplegger, terwijl die op een testbank wordt belast.

In hun tests moeten de onderzoekers eenduidige geluidssignalen van het chassis identificeren. Tijdens een echte rit moeten de signalen ook in achtergrondlawaai eenduidig herkenbaar zijn. Alleen dan kan worden gegarandeerd dat de scheurvorming in de toekomst real-time kan worden herkend en via het aangesloten netwerk wordt gemeld.

De nieuwe technologie leidt tot een optimalisering van onderhoudsprocessen en wagenparkbeheer. Het systeem kan in de toekomst wellicht ook voor andere toepassingen gebruikt worden, bijvoorbeeld bij windturbines en havenkranen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven