Schier oneindig zijn de mogelijkheden met kunststof, maar hoe visualiseer je het onbekende? Om vernieuwende productoplossingen uit kunststof te verbeelden, lanceert Promolding uit Rijswijk medio mei 2006 de materiaalmunt. Deze munt wordt telkens uit een andere (ook exotische) kunststofsoort gemaakt, waarbij een omschrijving is gevoegd van toepassingsmogelijkheden. De introductie van de materiaalmunt valt samen met de indeling van Promoldings bedrijfsactiviteiten in drie units.
Promolding heeft zijn activiteiten in units ingedeeld, waarmee de focus van het bedrijf expliciet wordt gemaakt:industrial, medical en consumer.
Promolding opereert al primair op deze marktsegmenten, maar met de invoering van de units is de koers van het bedrijf ook in de bedrijfsorganisatie manifest gemaakt. Dat biedt helderheid naar de opdrachtgevers toe.<.br></.br>Helderheid verschaft ook de materiaalmunt over de – soms fabelachtige – mogelijkheden van kunststof. Elke materiaalmunt gaat vergezeld van een toelichting op het kunststofmateriaal, tezamen met een serie productvoorbeelden. “Het zijn toepassingen die ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Neem bijvoorbeeld het materiaal PES, waarvan medische producten worden gemaakt die steriliseerbaar zijn of toepassingen voor de vliegtuigindustrie,” zegt Jac. Gofers, directeur Promolding BV.
De eerste materiaalmunt in de serie is gemaakt van ABS. De komende periode kunnen klanten en relaties van het bedrijf nog tal van andere (ook exotische) kunststofsoorten verwachten, in verschillende diktes en eventueel met textuur. Voorbeelden van materialen die zeker de revue zullen passeren zijn PFA, TPE, TPU, PPS, PLA en spuitgiethout.