Primoteq rondt met succes haar retrofit- en revisieactiviteiten af bij twee grote machines van KLM Engineering & Maintenance (E&M): behalve de beschikbaarheid zijn ook de besturingssystemen uitgebreid en verbeterd. Hiermee is het productieproces binnen KLM E&M gewaarborgd en geeft zij internationaal een goed antwoord op de groeiende vraag naar complexe reparatiewerkzaamheden.
Jaarlijks worden er circa 200 vliegtuigmotoren in de engine shop op Schiphol Oost volledig gedemonteerd, gereinigd en gecheckt op vastgestelde limieten en veiligheidscriteria. Dit kan alleen als KLM E&M, een van de grootste luchtvaart spelers binnen de MRO-markt (Maintenance, Repair en Overhaul), kan vertrouwen op een solide machinepark. In 2010 startte zij daarom het grootschalige programma ‘Kritisch Equipment’ met de doelstelling dat alle onderhouds- en productiemachines uitvoerig worden doorgelicht en getaxeerd op slijtage, vervanging en revisie.
Maintenance Partner
Als vaste maintenance partner van KLM E&M levert Primoteq al ruim twintig jaar alle machines met verspanende reparatiewerkzaamheden, of wel alle metaalbewerkingen. Ieder onderdeel van de motor wordt door KLM E&M grondig gemeten en waar nodig bewerkt; de laatste stap voordat de motor weer in elkaar wordt gezet. Ditmar Roerdink, projectmanager bij KLM E&M: “Primoteq is een logische keuze voor ons; dit bedrijf werkt dagelijks met de machines, kent alle ins en outs en kan dus snel de conditie, functionaliteiten én beperkingen van de draai- en freesmachines in kaart brengen”. Na inventarisatie blijkt dat de mechanische constructie van de inmiddels 25-jarige Schiess Froriep draaimachine en de 35-jarige SHW UF 5 freesmachine op veel onderdelen niet overtroffen kon worden door de mechaniek van een nieuwe machine. Primoteq koos daarom voor kwalitatieve en pragmatische oplossingen. Onderdelen die de komende tien jaar nog goed zijn, worden niet vervangen en zo bespaart KLM E&M onnodige kosten. Overige onderdelen worden wel vernieuwd of gereviseerd.

Achterhaalde besturing
Ander verhaal zijn de besturing- en aandrijfsystemen van beide machines. Deze waren achterhaald en zijn compleet vernieuwd én verbeterd met extra functionaliteiten. Een uitdagend project: ieder klein onderdeel binnen het productieproces is kostbaar en kan niet ‘zomaar’ getest worden. Maar testen is wel de enige manier om de machines te finetunen. Bijzonder is de softwarematige koppeling tussen de rotorslijpmachines (High Speed Grinders) en de Schiess carrouseldraaibanken, waarmee bewerkingsgegevens tussen de machines uitgewisseld worden. Hiermee wordt de maatvoering van een rotor aangepast aan de reeds bewerkte stator en andersom. Daarnaast beheert en rapporteert het systeem alle metingen die op de machines uitgevoerd worden. Met het uitbreiden en verbeteren van o.a. de besturingssystemen heeft KLM E&M wereldwijd een stevige positie binnen de MRO-markt verworven. Bovendien speelt KLM E&M steeds vaker in op de groeiende vraag naar complexe reparatiewerkzaamheden buiten de luchtvaartsector. Denk aan bijvoorbeeld scheepsbouw, booreilanden e.d. Motoren die normaal onbruikbaar worden verklaard, vinden steeds vaker de weg naar Schiphol voor een tweede leven. Primoteq heeft vestigingen in Hengelo, Rotterdam en Nederweert.
