De belangrijke bijdrage van de Nederlandse industrie aan de ATLAS-detector van de
nieuwe deeltjesversneller LHC op CERN is zo goed als afgerond.
Onlangs werd de tweede en laatste ATLAS Endcap Toroid Magnet 80 meter onder de grond bij Genève getakeld. Deze magneet vormt samen met de eind juni geplaatste eerste ECT een belangrijk deel van de ATLAS-detector.
Inmiddels is de montage afgerond. Vanaf 2008 zullen protonen met hoge energie op elkaar botsen in de nieuwe versneller. ATLAS detecteert de bij de botsing geproduceerde deeltjes, op zoek naar het Higgsdeeltje. Vanwege het innoverende karakter van de ECT verstrekte SenterNovem (Economische Zaken) een forse subsidie voor dit project.
De Nederlandse industrie was op een breed front betrokken bij de realisatie: Corus leverde de aluminium platen, Schelde Exotech maakte daar samen met onderaannemer Machinefabriek Amersfoort zeer grote en zware aluminium vacuümvaten (70 ton) van. Het vacuümdichte laswerk van de dikke aluminium platen (tot 150 mm) en de lage maattoleranties (tot 0,5 mm) waren hoogstandjes.
Bron: FOM