Nieuws

Omzetverdubbeling door focus op Duitsland

De Nederlandse metaalindustrie leverde in 2014 voor circa 2,3 miljard euro aan de Duitse automobielindustrie (foto: Audi)

Duitsland is voor de Nederlandse metaalindustrie verreweg de belangrijkste afzetmarkt. Onze oosterburen zijn van hun kant veel minder afhankelijk van ons kunnen. Juist in de specialistische metaalbewerking zijn nog kansen te over. Dat betekent wel inspelen op trends en de Duitse manier van ondernemen.

Als industriële motor van Europa, is Duitsland voor de Nederlandse maakindustrie van onschatbare waarde. “Duitsland is voor de Nederlandse maakindustrie veel belangrijker dan andersom”, zegt Jurjen Witteveen van het Economisch Bureau van ING, dat in 2014 een studie heeft uitgevoerd naar de handel in de maakindustrie tussen beide landen. “Als leverancier van grondstoffen als olie, gas en chemie is Nederland  weer belangrijk. De toegevoegde waarde van de maakindustrie is echter veel groter dan de doorvoer van grondstoffen.” Vooral in de specialistische machinebouw als bewerkingsmachines en productielijnen liggen mogelijkheden. Met extra inzet en focus richting de Duitse industrie is de komende tien jaar een omzetverdubbeling mogelijk, zo voorspelt het bureau.

Slechts 2,2%

Volgens cijfers van de Duitse branchevereniging VDW exporteerde Duitsland in 2014 voor euro 196,6 miljoen aan gereedschapsmachines en onderdelen naar Nederland. Dat was maar liefst een stijging van 24% in vergelijking met 2013; de eerste helft van 2015 is echter weer sprake van een daling van 12%. Van deze export komt ruim de helft (euro 95,5 miljoen) op het conto van verspanende machines als bewerkingscentra en draaibanken, 40% (euro 79,6 miljoen) van onderdelen en ruim 10% (euro 21,3 miljoen) van vervormende machines. Voor Duitsland is dit slechts 2,2 % van de totale uitvoer aan deze machines en onderdelen.

Belangrijke afzetmarkt

Mag Nederland niet zo’n belangrijke invoer- en afzetmarkt voor Duitsland zijn, andersom is dat wel het geval. Duitsland staat met stip op nummer 1 als afzetmarkt van gereedschapsmachines, met een aandeel van 34%. Van de Nederlandse import van machines komt 16% procent uit Duitsland. Daarmee is Duitsland na Japan en Taiwan de derde belangrijkste partner. Japan is met 29% veruit favoriet als leverancier bij onze metaalbedrijven. Vanuit Duits perspectief schommelt de handel tussen beide landen tussen 2% en 3%.

In editie 1 van Metaal Magazine een uitgebreider artikel over het nut van een scherpere focus op handel met Duitsland. Abonnees kunnen dit artikel hier ook online lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven