Tata Steel heeft een nieuwe staalsoort ontwikkeld voor automobielfabrikanten om tegemoet te komen aan de vraag naar sterkere en lichtere staalsoorten. Het nieuwe product, DP1000HY-GI*, is een ultrahogesterktestaal met een hoge vloeigrens, dat sterkte combineert met vervormbaarheid en fabrikanten in staat stelt om lichtere onderdelen te maken zonder aanpassingen aan hun productiefaciliteiten.
De hoge vloeigrens van het DP1000HY staal, dat ervoor zorgt dat het materiaal aan grote krachten bloot kan staan tijdens het vervormen en daardoor meer energie absorbeert tijdens een botsing, is het meest geschikt voor het maken van onderdelen als de versterkingen van de A- en B-stijlen, drempels, deurbalken en dwarsbalken. DP1000HY voldoet aan de eisen van de Duitse vereniging van autofabrikanten, het Verband der Automobilindustrie (VDA).
Koolstof en mangaan
DP1000HY staal bevat koolstof en mangaan om de sterkte en versteviging te vergroten. Het is beschikbaar in een reeks afmetingen, van een dikte tot 2 mm en een breedte tot 1.400 mm. Het is afgewerkt met een dompelverzinkte coating. De productie van DP1000HY is vorige maand begonnen. Tata Steel levert de orders van nieuwe en bestaande klanten vanuit haar vestiging in IJmuiden. Deze nieuwste toevoeging aan de range van tweefase staalsoorten betekent dat het bedrijf nu drie sterktes kan aanbieden, van 600, 800 en 1.000 megapascal.