Nicrofer 5120 CoTi ThyssenKrupp in bandvorm • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Nicrofer 5120 CoTi ThyssenKrupp in bandvorm

De Duitse metaalleverancier ThyssenKrupp VDM signaleert bij bouwers van automotoren een toenemende populariteit voor nikkel- en superlegeringen. De reden: temperaturen van uitlaatgassen van moderne motoren kunnen waarden bereiken boven de 1000 °C.

Deze temperaturen kunnen optreden in de zogeheten ‘downsizing’ motoren. Dit zijn hoogvermogenmotoren met een relatief kleine cilinderinhoud. Door middel van een turbocompressor krijgt een dergelijke motor met bijvoorbeeld vier cilinders door oplading een vergelijkbare prestatie als een klassieke zescilinder.

Nicrofer 5120 CoTi ThyssenKrupp trekbank

Veel gevraagd op dit ogenblik is het materiaal Nicrofer 5120 CoTi (Alloy C263) dat bijvoorbeeld voor afdichtingen van turbocompressoren ingezet wordt. ThyssenKrupp kan deze sterke en flexibele legering binnenkort ook leveren in bandvorm (foto’s: ThyssenKrupp).

‘Downsizing ‘resulteert wel in hogere uitlaatgastemperaturen. Standaard-edelstalen voldoen dan volgens ThyssenKrupp VDM niet meer. Hooggelegeerde austenietische stalen en nikkellegeringen kunnen dan in het temperatuurgebied van 550 °C tot 1200 °C uitkomst bieden. Nicrofer 5120 CoTi dankt zijn bijzondere eigenschappen aan intermetallische fasen die als gewenste verstoringen tijdens het hardings- en veredelingsproces uitscheiden. Als eerste bijlage het orginele persbericht. De tweede bijlage geeft meer informatie over Nicrofer 5120 CoTi (bron: IDW).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven