Binnen de Duitse machinebouw vindt een belangrijk deel
van de productie in eigen regie plaats. Het uitbesteden van gedeelten van de
productie is, zeker in de industriële machinebouw, geen gemeengoed. Dit in
tegenstelling tot de Nederlandse machinebouw, die gewend is gehele deelmodules
bij toeleveranciers (de systeem leveranciers) te laten ontwikkelen en
produceren.
Om de voorsprong die de Nederlandse industrie heeft op dit gebied te behouden en benutten, organiseren FME en NEVAT in opdracht van de EVD (agentschap van het Ministerie van Economische Zaken) van 26 tot en met 28 juni 2007 een Matchmakingactiviteit in Ulm, Duitsland.
Tijdens één op één presentaties bij de (uitbestedende) machinebouwers in huis kunnen deelnemes zich introduceren bij de belangrijkste machinebouwers in Duitsland. Deze zijn gevestigd in de deelstaten Baden-Württemberg en Beieren.
Machinebouw in Duitsland
De machinebouw in Duitsland vertegenwoordigt bijna 20% van de totale industriële productie. Deze sector is dan ook één van de grootste en belangrijkste in Duitsland. In 2005 bedroeg de omzet in de branche 146 miljard euro, in 2006 steeg de omzet tot een voorlopig totaal van 158 miljard euro. Voor 2007 wordt een verdere groei van 4% voorzien.
De machinebouw in Duitsland vertegenwoordigt bijna 20% van de totale industriële productie. Deze sector is dan ook één van de grootste en belangrijkste in Duitsland. In 2005 bedroeg de omzet in de branche 146 miljard euro, in 2006 steeg de omzet tot een voorlopig totaal van 158 miljard euro. Voor 2007 wordt een verdere groei van 4% voorzien.
Het grootste deel van deze omzet wordt door de Duitse industrie in het buitenland gerealiseerd want in 2005 vertegenwoordigde de export van Duitse machines een waarde van 107 miljard euro.
De Nederlandse maakindustrie is in hoge mate ‘vertikaal geïntegreerd’. Het Nederlandse productiemodel onderscheidt zich door een vergaand samenwerkingsverband tussen klant en (toe)leverancier op het gebied van ontwerp en design, voorraadbeheer, commercieel en financieel risicomanagement en strategische marktontwikkeling. Hiermee heeft de Nederlandse maakindustrie bewezen zich succesvol te kunnen wapenen tegen de alsmaar toenemende mondiale concurrentiedruk.
De kosten voor deelname bedragen 500,- euro per bedrijf. Aanmelden kan tot 12 maart 2007.