De Schiedamse vestiging van Garfield Aluminium heeft onlangs haar oude ponsmachine vervangen door een Muratec ponsnibbelmachine, geleverd door Metall in Zandvoort. Daarmee beschikt het bedrijf over actuele (turret met auto-index) en energiezuinige ponstechnologie.
Voor toelevering leverde de bestaande kleine ponsmachine met een vaste kop teveel beperkingen op. Garfield zocht voor vervanging een machine voor grotere plaatafmetingen en een turret met meerdere stations, waaronder een auto-index station. De machine mocht daarnaast ook niet zwaarder zijn dan 10.000 kg, rekening houdend met de maximale vloerbelasting. Marcel Vredenbregt, hoofd productie bij Garfield: “Een aantal machineleveranciers waaronder Metall kon aan die eisen voldoen. Zowel het aandrijfconcept, als de toepassing van degelijke componenten bij de Muratec en de flexibiliteit van de kleine organisatie van Metall spraken ons daarbij het meeste aan. We hebben verschillende referenties bezocht, waarbij onze voorkeur steeds werd bevestigd.”
De Muratec, die Metall bij Garfield heeft geleverd is van het type Motorum-2044EZ en heeft een capaciteit van 20 ton, goed voor bewerking van middelgrote plaat tot maximaal 6,35 mm dik (foto: Metall)
Hendrik Wijngaard van Metall: “Muratec past een uniek concept toe voor de ram-aandrijving, bestaande uit een knie-hefboom systeem dat wordt aangedreven door een AC servo-motor. Dit niet-hydraulische aandrijvingsconcept maakt de Muratec bijzonder energiezuinige en zorgt ervoor dat de machine direct na het inschakelen, dus zonder opwarmprocedure, opgestart kan worden.”
CAD CAM
Inmiddels werkt Garfield al een half jaar met de nieuwe Muratec en is het bedrijf zeer tevreden over de machine. Voor programmering schakelde Metall CAD CAM specialist Van Leeuwen in, die een merkonafhankelijk en zeer gebruiksvriendelijk CAM systeem installeerde, waarmee we de Muratec offline kunnen programmeren. Marcel Vredenbregt: “We hebben tot nu toe één keer een storing gehad door een stuk ponsafval die tussen de turret vast was blijven zitten, waarbij Metall binnen een dag het probleem heeft verholpen. Voor het onderhoud zitten we niet vast aan ingewikkelde contracten, maar kunnen we gewoon een afspraak maken voor periodiek onderhoud wanneer ons dat uitkomt. Dat vinden we wel zo flexibel.”