Nieuws

Multi-materiaal verbinden

3D-geprint rvs-component, verbonden met 4 buizen van elk ander materiaal. Het Fraunhofer IWS gebruikt hiervoor verschillende verbindingstechnieken (foto: Franc Coenen).

Materialen met heel uiteenlopende eigenschappen moeten toch met elkaar verbonden worden. Soms zijn dit ook verschillende metalen. Wat als niet meer gelast of geschroefd kan worden? Daarvoor wordt in Duitsland nieuwe technologie ontwikkeld, meldt vakblad Metaal Magazine.

Het KIT in Karlsruhe zoekt het in verlijmen, bijvoorbeeld bij combinaties van staal met aluminium en kunststoffen. De KIT-wetenschappers vinden tot nog toe gebruikte verbindingstechnieken teveel nadelen hebben.

Bij schroeven en nieten doorboor je het materiaal, waardoor er verzwakking kan optreden. Bij lassen breng je warmte in, wat soms niet gewenst is of niet kan, bijvoorbeeld vanwege totaal verschillend thermisch gedrag van beide materialen.

Brede lijmlaag

Een lijmverbinding is dan een goed alternatief, stellen ze. Maar soms zijn maattoleranties in de te verbinden materialen zodanig slecht, dat dit tot een lijmnaad van millimeters breedte leidt. Dat maakt verlijmen ongeschikt. Daarom hebben ze een hybride technologie voor overlappende verbindingen ontwikkeld.

Nanoscale sculpturing

De Christian-Albrechts-Universität in Kiel heeft een alternatief voor het lassen en verlijmen van metalen componenten ontwikkeld. Bij Nanoscale sculpturing (foto hieronder) wordt met een speciale elektrochemische etstechnologie een microstructuur van rechthoekige weerhaken gemaakt.

Nanoscale sculpturing (foto: Siekmann/CAU)

Verbinden AM-onderdelen

Het Fraunhofer IWS in Dresden toonde op de Hannover Messe (foto bovenaan dit artikel) een Hybrid Multi-Material Cross-Connector, waarbij 4 verschillende verbindingstechnieken zijn toegepast bij 3D-geprinte metaalonderdelen. Een daarvan is selective laser melting.

Lees het complete verhaal over deze verbindingen in het meinummer van Metaal Magazine.
Abonnee worden?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven