De inzet van de beurorganisatie van de Metav 2010, die morgen 23 februari begint in Düsseldorf (D), is om de metaalbranche juist nu te laten zien waar toekomstkansen liggen.De medische markt groeit continu, er ontstaat een enorm afzetgebied voor alternatieve auto-aandrijvingen en het energieverbruik bij metaalbewerken wordt een interessant thema.
In een recessie-tijd waarin iedereen scherp op de kleintjes moet letten, worden ook beursorganisatoren vaker dan voorheen geconfronteerd met vragen over hun bestaansrecht. Zo ook de VDW (Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken) die sinds 1980 bij de Metav in Düsseldorf de regie voert. ”Waarom organiseert u een Metav zo kort na de EMO en dat in een jaar waar genoeg andere beurzen zijn? Wat is het bestaansrecht van de Metav? En waarom zou een metaalbewerker Düsseldorf moeten bezoeken?”
Een stevige draaibank op de Metav 2008 in Düsseldorf (foto’s: Reinold Tomberg, voor meer foto’s zie ons foto-album)
8% uit ons land
Tijdens een Metav-persconferentie is dr. Detlev Elsinghorst, president van de Metav, het uiteraard niet eens met de teneur de vraagstelling. ”Heel veel metaalbewerkers mochten eind vorig jaar in verband met de reductie of het schrappen van hun reisbudget de Alpen niet over naar de EMO Milano 2009. Deze mensen komen wél naar de Metav. Bovendien is Düsseldorf goed bereikbaar: het is een marktplaats midden in Europa. Dit geldt zeker voor een land als Nederland”. Van de 52.000 bezoekers de de Metav in 2008 bezochtten, kwam pakweg 8% uit ons land. Het merendeel van de bezoekers, 60%, had de Duitse nationaliteit.
Kleiner en minder
Het is in elk geval duidelijk dat de Metav kleiner en compacter wordt. Dit geldt overigens ook voor andere vakbeurzen. Tijdens de persconferentie meldde Elsinghorst een daling van 25 procent bij het aantal exposanten en een nog scherpere daling van 40% bij het tentoonstellingsoppervlakte. Oftewel 550 exposanten uit 25 landen op een netto-oppervlakte van 30.000 vierkante meter. In hallen uitgedrukt: zes hallen van het beursterrein in Düsseldorf zijn tijdens de Metav 2010 bezet (hal 15, 16 en 17 bij de ingang Noord en aan de overzijde de hallen 9, 10 en 11). Duidelijk is in elk geval dat er minder exposanten zijn die bovendien minder vloeroppervlakte nodig hebben om te exposeren. Kortom: de Metav is in 2010 een compacte beurs. Maar daar zal niemand van opkijken.
Manifestaties
De beursorganisatie wil de metaalbranche tijdens de Metav 2010 maximaal waar voor hun geld bieden Rondom de beurs staan een aantal interessante manifestaties op stapel: het Dortmunder Schleifseminar, de Sonderschau ‘Metal meets medical’, een informatiestand over toekomstige automobielaandrijvingen, een Sonderschau ‘Job mit Power’ om de jeugd warm te maken voor een beroep in de metaal en last but not least krijgt het platform ‘Blue Competence’ aandacht tijdens de beurs.