Nieuws

Moeraanzetter met camera monteert bij MAN

Atlas Copco Tools
De beeldschermweergave biedt de medewerker een nauwkeurig overzicht van de schroefplek op de uitlaatdemper, die vanaf zijn standplaats alleen via de camera te zien is. Daardoor kan hij de in de telescoop bevestigde elektrische moeraanzetter nauwkeurig plaatsen en de montage met een druk op de knop precies regelen. (Foto: Atlas Copco Tools)

MAN in Salzgitter (D) past zijn montagewerkplekken aan de behoeftes van het ouder wordende personeel aan. De geslaagde reorganisatie van de montage van uitlaatdempers met cameragestuurde schroeftechniek van Atlas Copco Tools bespaart bewerkingsstappen, verbetert de kwaliteit en is intussen voor een medewerkerspatent aangemeld.

De fabriek in Salzgitter is de op één na grootste productielocatie van de MAN Groep in Europa. Het bedrijf produceert vrachtwagens tot een laadvermogen van 26 ton en hecht daarbij bijzonder veel waarde aan de ergonomie. “Omdat de demografische omslag er ook in de industrie aankomt, bereiden wij onze productielijnen daarop voor“, zegt montageplanner Dirk Schupmann. „Het is ons doel om de competentie van onze ervaren medewerkers zo lang mogelijk binnen de poorten te houden.“ Maar als een monteur nog met 67 jaar in de montagelijn productief moet zijn, moet MAN het werk voor hem zo werknemersvriendelijk maken als mogelijk is. In dit verband was Schupmann en zijn collega Michael Bernoteit een gemodificeerde schroeftoepassing opgevallen die vanuit ergonomische gezichtspunten gezien niet echt goed gelukt was, maar door de invoering van de Euro-6-uitlaatgasnorm absoluut noodzakelijk was.

Euro-6-uitlaatgasnorm daagt uit

Het aanbrengen van de uitlaatdemper werd bij MAN jarenlang vanuit een werkkuil onder de lijn uitgevoerd, omdat de schroefpunten op het erboven doorlopende vrachtwagenchassis van daaruit het best konden worden bereikt. Door de nieuwe, sinds begin 2014 geldende uitlaatgasnorm werden de onderdelen en de voor de montage vereiste aanhaalmomenten aanzienlijk groter. Voor de werknemers in de productielijn zou de procedure ingewikkeld geweest zijn: Ze zouden de schroeven, die een sleutelwijdte van 22 hebben, met een peumatische impulsmoeraanzetter moeten aandraaien en vervolgens met een momentcontrolesleutel op het uiteindelijke moment van 185 Nm handmatig moeten vastdraaien. De montage zou nog steeds boven het hoofd en met de hand verricht moeten worden, waarbij de uitlaatdempers met de daarin liggende uitlaatgasreinigingssystemen inclusief de sensoren veel groter en met bijna 170 kg zwaarder zijn dan de oudere modellen. „Dat wilden we onze medewerkers niet meer aandoen“, benadrukt Schupmann.

Atlas Copco Tools
Niet in het gezichtsveld en toch in het zicht: Vanuit het perspectief van de bediener ligt de schroefplek van de 170 kg zware uitlaatdemper diagonaal onder het chassis van de vrachtwagen (zie pijl) in het donker. (Foto: Atlas Copco Tools)

Montageoplossing

De technici van MAN onderzochten een aanvankelijk niet serieus genomen brainstormidee met een cameragestuurde moeraanzetter van Atlas Copco op zijn maakbaarheid. “Ons concept zette de schroeftoepassing op z’n kop en heeft binnen de kortste keren zijn waarde bewezen“, verklaart ingenieur Michael Bernoteit. De werknemer zit nu niet meer in zijn werkkuil onder de band, maar staat comfortabel rechtop aan de montagelijn. Toch heeft hij van daarboven een uitstekend zicht op de onderkant van het chassis. Een groothoek-infraroodcamera zendt een helder beeld van de onder in het vrachtwagenchassis liggende schroefplek. De camera wordt gecombineerd met een elektrische moeraanzetter Tensor ST, die in een telescoop werd vastgezet. De bediener ziet via het beeldscherm op de geleidingsgreep van de telescoop op elk gewenst moment de exacte positie van de schroefkop. Zo kan hij de dop heel precies op de 22 mm brede schroeftoepassing zetten. Met een druk op de knop en zonder enige krachtsinspanning draait hij de 10.9-schroefverbinding van de uitlaatdemper met 185 Nm exact vast. Omdat nu de telescooparm de reactiekrachten van de schroefverbinding opneemt, hoeven de medewerkers geen reactiemomenten meer op te vangen. Bovendien komt door het draaiend schroeven het oorverdovende lawaai te vervallen dat vroeger door het pulserende schroeven op grote plaatwerkonderdelen werd veroorzaakt, zegt Bernoteit.

Veilige schroeftoepassing

Bijna net zo belangrijk is de verbeterde procesveiligheid, die door het geregelde schroeven met de 370 Nm sterke Tensor ST wordt bereikt. “De bijna 200 kilo zware geluiddemper is als A-schroeftoepassing geclassificeerd. Voor ons als producent betekent dat maximale montagenauwkeurigheid en de documentatie van de schroefgegevens voor minimaal vijftien jaar“, zegt Schupmann. Dankzij het Tensor-schroefsysteem werkt dat eenvoudig. De Power-Focus-4000-regeling van de Tensor kan in het eigen MAN productiecontrole- en -regelsysteem geïntegreerd worden. Alle relevante montageparameters worden automatisch aan het serienummer van het betreffende voertuig toegewezen en traceerbaar gearchiveerd. “Zo kunnen wij indien nodig ook over vijftien jaar nog precies zeggen, welke medewerker wanneer en met exact welk aanhaalmoment de betreffende geluiddemper heeft gemonteerd“, verduidelijkt de montageplanner de verkregen zekerheid.

Atlas Copco Tools
Vroeger was dat gebukt zwoegen. Nu positioneert de medewerker de in een telescoop bevestigde elektrische moeraanzetter cameraondersteund exact op de schroefplek: Over de einddemper heen kan hij gemakkelijk en zeker de schroefpunten op de 170 kg zware uitlaatdemper bereiken en deze op 370 Nm vastdraaien. (Foto: Atlas Copco Tools)

Volledige acceptatie

Dirk Schupmann en Michael Bernoteit zijn blij dat ze hun idee in de montageplanning van MAN konden realiseren en geschikt konden maken voor serieproductie. Al enkele uren na het in gebruik nemen op de lijn bleek elke vorm van twijfel ongegrond te zijn. “De werknemers schroeven met de nieuwe techniek sneller, met een grotere nauwkeurigheid en ervaren een duidelijke verlichting van de werkzaamheden. Ze accepteerden de cameramoeraanzetter daarom meteen.“

De producent van bedrijfswagens heeft het concept van het camera- en displaygestuurde schroefsysteem intussen als werknemersuitvinding als patent aangemeld en feliciteerde het duo met hun creatieve idee om de montage van de geluiddemper van vrachtwagens aanzienlijk te vereenvoudigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven