Ga naar hoofdinhoud

Milieuvriendelijk verspanen voor Airbus A380

Laagland Chemie vertegenwoordigt de industriële oliën
en vetten van de Duitse fabrikant Fuchs. Eén van de gebruikers van
Fuchs-producten is MTU Aero Engines, een grote fabrikant van subsystemen voor
vliegtuigaandrijvingen. Het bedrijf gebruikt bij de bouw en productie van de
aandrijving voor de Airbus A380 onder andere Fuchs-koelsmeerstoffen.

De aandrijving van de A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, wordt geproduceerd door MTU Aero Engines, General Electric en Pratt&Whitney. De partijen willen nieuwe maatstaven inzetten ten aanzien van prestaties, productietechniek en milieuvriendelijkheid.
 
Bij de productie van de verschillende componenten heeft MTU Aero Engines gekozen voor een koelsmeerstof van Fuchs: Ecocool 2506 S. Deze wordt toegepast bij de bewerking van moeilijk te verspanen materialen zoals nikkel en titaan.
 
Ecocool 2506 S
Ecocool 2506 S is geschikt voor de bewerking van moeilijk verspaanbare materialen en aluminium. Een nauwkeurig op elkaar afgestemde combinatie van hoogwaardige minerale olieraffinaten, emulgatoren en EP-toevoegingen (dopes) leidt tot hoogwaardige verspanende prestaties en een uitstekende smerende werking. Ook de hoge emulsiestabiliteit, de goede corrosiebescherming en de geringe schuimvorming zijn voordelen van Ecocool.
 
In de praktijk
Een praktisch resultaat van de toepassing van Ecocool: bij het hogesnelheidsfrezen van integrale compressorrotoren verbetert zowel de oppervlaktekwaliteit als de standtijd ten opzichte van eerder toegepaste koelsmeerstoffen.
 
Ecocool heeft zich verder bewezen bij draai-, frees- en slijpbewerkingen van moeilijk te bewerken materialen. Dat zal in de toekomst vaker nodig zijn omdat vliegtuigaandrijvingen, vanuit milieuoogpunt, steeds vaker worden vervaardigd van lichtgewicht en hoogwaardige materialen zoals titaanaluminium. Hoogwaardig, maar moeilijk te bewerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven