Waar steeds meer bedrijven, mede door de Covid-19 pandemie, van offshoring naar reshoring van hun activiteiten gaan, heeft Mewa vastgehouden aan ‘made in Europe’. De Duitse aanbieder van textieldiensten vervaardigt zijn industriële poetsdoeken al jaren in een eigen weverij in Duitsland. Het bedrijf legt uit waarom.
Door de covidpandemie is duidelijk geworden hoe kwetsbaar de logistieke systemen van de wereldeconomie zijn. Diverse bedrijven hebben hun bevoorradingsroutes omgegooid en de geografische structuur van hun productielocaties gereorganiseerd.
‘Europa: ook in sociaal opzicht’
De productie naar Europa terughalen (reshoring) heeft daarbij niet louter te maken met het wegwerken van mogelijke knelpunten op het gebied van capaciteit. Een uiterst belangrijke factor is immers ook dat in Europese bedrijven de arbeidsomgeving in sociaal opzicht voldoet aan de hoge verwachtingen van de 21ste eeuw, terwijl dat in andere werelddelen niet per se het geval is, stelt Mewa.
De covidpandemie zorgde voor een tekort aan leverings- en productiecapaciteit in zowat alle bedrijfstakken. Bedrijven die minder inzetten op productie in het Verre Oosten, hebben het nu gemakkelijker om opnieuw te groeien.
Verantwoordelijk voor milieu, werknemers en consumenten
Mewa vervaardigt als aanbieder van textieldiensten zijn industriële poetsdoeken in een eigen weverij in Duitsland. Zo geeft het bedrijf ook aan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid na te komen. “Arbeidsomstandigheden en lonen vallen immers ook bij leveranciers gemakkelijk te controleren.”
Het bedrijf draagt verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. “Niet alleen verantwoordelijkheid voor het milieu, maar ook voor werknemers en consumenten. Dan denken we aan sociale normen, veiligheid op het werk en innovatieve producten en diensten die gemakkelijk te volgen zijn.”
Duurzaam en maatschappelijk verantwoordelijk
Klanten van Mewa hechten veel belang aan duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. “Wanneer ze een beroep doen op de diensten van Mewa, kunnen ze er zeker van zijn dat voldaan is aan de verwachtingen van hun eigen consumenten.”
Hermann Gebauer had in het begin van de 20ste eeuw, toen hij Mewa oprichtte, een voor die tijd revolutionair idee: bedrijven en ambachtslieden voor het schoonmaken van apparatuur gestandaardiseerde poetsdoeken aanbieden, die na gebruik zouden worden opgehaald, gewassen en terugbezorgd om ze opnieuw te gebruiken.
Daartoe stichtte hij in Saksen de ‘Mechanische Weberei Altstadt’, afgekort Mewa. “De onderneming brengt dus al meer dan honderd jaar geleden het basisprincipe van zuinig omspringen met grondstoffen in de praktijk.”
Meer dan 2,8 miljoen gebruikers
Mewa is met zijn poetsdoekendienst intussen uitgegroeid tot marktleider in Europa. Meer dan 2,8 miljoen mensen gebruiken in de meest uiteenlopende bedrijven dagelijks de poetsdoeken om machines en apparatuur te reinigen.
De poetsdoeken worden in 21 landen, waaronder Nederland, bij de klanten opgehaald en weer terugbezorgd. In het Duitse Immenhausen worden jaarlijks ongeveer 105 miljoen doeken geweven.
‘Made in Germany’ staat hierbij niet alleen voor de kwaliteit van de poetsdoeken, maar ook voor “maatschappelijke verantwoordelijkheid, die de eigen activiteiten overstijgt en ook een grote rol speelt in de samenwerking met leveranciers”.