Anne Jung, materiaalonderzoekster aan de universiteit in Saarland (D), heeft de Duitse studieprijs gewonnen voor haar onderzoek naar metaalschuim en de toepassingen daarvan.
Het nieuwe hybride schuim bestaat uit een sponsachtig aluminium frame dat dun is bedekt met nikkel. De nikkellaag maakt het schuim bestand tegen veel hogere belastingen. Metaalschuim kan worden gebruikt voor dragende elementen in bijvoorbeeld auto’s en vliegtuigen. Dit zorgt voor een lichte constructie en het biedt ook meer bescherming bij botsingen. Bij botsingen met auto’s dient het schuim als een effectieve kreukelzone, en bij vliegtuigongevallen beschermt het schuim tegen rondvliegende scherven. Ook in de architectuur opent metaalschuim nieuwe mogelijkheden.
Het aluminiumschuim kan in de autoindustrie worden gebruikt voor lichtgewicht construeren en voor veiligheidstoepassingen (foto’s: bellhäuser – das bilderwerk)
Elektrolyse
Bij de ontwikkeling van het metaalschuim was het vormen van nikkel om de ingewikkelde honingraatachtige aluminium structuur de grootste uitdaging. Nikkel wordt door een elektrolysebad afgezet op het aluminium. Het aluminiumschuim werkt echter als een elektrisch schild, waardoor de stroom niet door kan dringen tot de binnenste structuren. Hiervoor heeft de onderzoekster een anode kooi ontwikkeld waarmee aluminiumschuim met een dikte tot 6 cm, voor 80% te omhullen is met nikkel.