De metaalindustrie staat niet voorop met social media. De scepsis over de waarde van kanalen als Twitter, Facebook, Youtube en LinkedIn om bedrijfsdoelen te halen blijkt nog groot. Onder de machineleveranciers zijn een aantal pioniers.
“De jeugd, en dan bedoel ik ook de veertigers, maakt intensief gebruik van social media om informatie te krijgen”, geeft Joost Verschure, commercieel directeur bij Dormac aan als reden om actief te zijn op Social Media. “We zijn gericht en gepland bezig op Facebook. “Facebook gebruiken we vooral als ‘Happy View’, aldus Verschure. “We plaatsen geen harde, serieuze mededelingen maar korte berichten, animaties en filmpjes.
Dormac op Facebook. Joost Verschure: ‘’Met Facebook willen we ons bereik vergroten’’
Oude Reimer is zo’n anderhalf jaar geleden begonnen met Facebook en in mindere mate op Twitter. “Omdat het mooie interactieve kanalen zijn”, aldus sales engineer Danny van Rij. “Het is vooral goed voor de naamsbekendheid en om te laten zien dat je bezig bent. Je moet wel meedoen al is het alleen al om te laten zien dat je bezig bent. Anders zien ze je misschien over het hoofd. Het is een interactieve website, meer niet.”
“Social media zijn een nieuwe manier van communiceren”, meent Daniel Kofman, bij Siemens verantwoordelijk voor CNC-machines en sinds 1,5 jaar actief op dit gebied. “Je stuurt geen boodschap zoals via de website en vakbladen, maar je gaat in gesprek. Dat was voor mij de trigger.Voor ons dienen social media vooral om klanten verder te helpen. Daarom plaatsen we instructiefilmpjes zodat ze meer uit hun machine kunnen halen”.
In het komend nummer in Metaal Magazine in een driepagina-artikel meer informatie over het gebruik van social media in de metaalindustrie. Wilt u dat lezen, neem dan nu een abonnement op Metaal Magazine.