Ga naar hoofdinhoud

Mercedes en Heller krijgen prijs voor Nanoslide

Hét grote voordeel van Nanoslide is, dat door de opgebrachte legering een aluminium motorblok kan functioneren zonder gietijzeren cilinderbussen (foto: Mercedes-Benz/Heller)

Het Amerikaanse vakblad R&D Magazine heeft Nanoslide, de cilinderbeschermlaag die de wrijving in verbrandingsmotoren vermindert, uitgeroepen tot één van de 100 belangrijkste hightechproducten die in het afgelopen jaar op de markt zijn gebracht. De “Oscars of Invention” voor 2014 werden op 7 november in Las Vegas uitgereikt aan Mercedes-Benz en Gebr. Heller Maschinenfabrik.

Nanoslide is een innovatief proces om het brandstofverbruik en dus ook de CO2-uitstoot te veminderen. De binnenste oppervlakken van de cilinderwand in het aluminium motorblok worden voorzien van een extreem dunne en wrijvingsarme beschermlaag. Daardoor kan het brandstofverbruik met meerdere procenten worden verlaagd.

 V6-turbo

Mercedes-Benz introduceerde de gepatenteerde technologie in 2013 op grote schaal op de Amerikaanse markt in de V6-turbo benzinemotoren. In datzelfde jaar nam Heller Maschinenfabrik de doorontwikkelde productie-installaties in gebruik. De Nanoslide-technologie wordt inmiddels ook  toegepast in de vier- en achtcilindermotoren van de nieuwste generatie van Mercedes-AMG. Ook de V6-turbomotor van de huidige Formule 1-auto profiteert van de voordelen van Nanoslide en heeft daarmee vóór het einde van het Formule1-seizoen 2014 bijgedragen aan het behalen van de constructeurstitel. Er zullen nog meer motoren met Nanoslide volgen.

 Procédé

De wanden van de cilinders worden door middel van ’twin-wire arc spraying’ (TWAS) in het aluminium motorblok voorzien van een extreem dunne beschermlaag op basis van een legering van ijzer en koolstof. Er ontstaat een nano- tot ultrafijne, wrijvingsbestendige materiaalsamenstelling met microporeusheid. Hierdoor wordt de smering gewaarborgd en kunnen de zware grijs gietijzeren cilinderbussen van meerdere millimeters dik worden vervangen door een aluminium cilinderblok. Het resultaat is een glad oppervlak met belangrijk minder wrijving tussen zuigers, zuigveren en cilinderloopvlak en een gewichtsbesparing van meerdere kilo’s. In ons land wordt Heller vertegenwoordigd door Oude Reimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven