Het Nederlandse Mammoet (zwaartransport en hijskranen) heeft met vindingrijkheid kunnen helpen om negen hoge procestorens bij een kunstmestfabriek in Saoedi-Arabië twee keer zo snel te kunnen ontmantelen en moderniseren als oorspronkelijk was gepland.
De Umm Wu’al zwavelzuur- en energiecentrale ligt in het uiterste noordoosten van het koninkrijk. Deze fabriek is opgebouwd rond drie zwavelzuurtreinen met in totaal negen hoge procestorens en produceert bijna 14.000 ton kunstmest per dag. De hierin geïntegreerde elektriciteitscentrale brengt niet alleen welvaart naar deze afgelegen regio, maar levert ook 150 megawatt schone elektriciteit aan de plaatselijke bevolking.
Het geheel wordt geëxploiteerd door de Ma’aden Waad Al Shamal Phosphate Company (MWSPC). Toen het bedrijf de installatie wilde moderniseren en de oude torens wilde vervangen door schonere, efficiëntere exemplaren, was de eis vooraf dat de downtime van de fabriek tot een absoluut minimum zou worden beperkt.
Complicerende factor was dat bij de oorspronkelijke bouw, de torens op de plek zelf zijn opgebouwd en dus absoluut niet zijn ontworpen om bij vervanging in één stuk te worden opgetild. De conventionele aanpak om ze stuk voor stuk te ontmantelen zou echter meerdere maanden per trein in beslag nemen.
Torens in één stuk eruit halen
Fluor, de projectadviseur, vroeg Mammoet om een gedurfde oplossing: de oude torens in één stuk eruit halen. Met zorgvuldige planning, geavanceerde computermodellen, de juiste apparatuur en een deskundig team was Mammoet in staat de oplossing te ontwikkelen.
De oude torens zouden voorzichtig en zonder beschadigingen worden opgetild en verwijderd om daarna hun modulaire vervangers op de juiste plek te manoeuvreren.
3D-modellen, ultrasone tests en FE-simulatie
Om MWSPC en Fluor ervan te overtuigen dat deze onwaarschijnlijke operatie haalbaar was, stelde Mammoet een gedetailleerde engineeringstudie op. Digitale 3D-modellen van elke toren werden aangevuld met een reeks ultrasone tests om de werkelijke structuur en sterkte van de toren aan te tonen.
Een FE-simulatie liet zien hoe de torens zouden reageren op de druk als ze uit de fabriek gehesen worden. Bovendien werd een reeks op maat gemaakte frames en stroppen ontworpen om de torens tijdens de verplaatsing veilig op hun plaats te houden.

Het juiste materieel
Een belangrijke vereiste was de inzet van het juiste materieel.
Mammoet had de beschikking over ‘gereedschap’ in de vorm van twee rupskranen – de CC8800-1 en CC6800 met een capaciteit van 1600 ton – en de MSG-80 ringkraan van 3200 ton.
Met deze combinatie werd het mogelijk om ver boven de zeer compacte grenzen van het terrein uit te reiken, alle negen torens eruit te halen, ze naar een centrale opslagplaats te verplaatsen en de vervangers op hun plek te hijsen.
Verdere tijdsbesparingen
“Dankzij onze methodologie konden onze klanten het geplande stilleggingsschema voor elke trein terugbrengen van 120 dagen tot 45 dagen”, legt Mammoet-projectmanager Abdullah Terkaoui uit.
“Naarmate de operatie vorderde, werden verdere tijdbesparingen gerealiseerd. De volledige stillegging van de eerste trein werd voltooid in 30 dagen; de tweede stillegging, waarbij het optillen slechts zeven dagen kostte, duurde in totaal 22 dagen; en voor de derde kwam het optillen op slechts drie dagen, met een totale mechanische voltooiing in 19 dagen.”
“Dit betekende dat, dankzij het hele projectteam en alle betrokkenen, alle drie de shutdowns twee maanden (64 dagen) eerder konden worden voltooid dan in het oorspronkelijke schema de bedoeling was. Dit komt neer op een tijdsbesparing van meer dan 50%.”
Snel maar veilig
MWSPC-projectdirecteur Nayef Rowily erkent dat herhaaldelijk geprobeerd is om het plan van Mammoet te herzien, mede ingegeven door de sterke wens om de productie zo veel mogelijk in stand te kunnen houden.
“Dit werd bereikt door uitstekend teamwerk, inclusief het beoordelen van alle risico’s die aan de scope verbonden waren.”
Uiteindelijk was MWSPC zeer tevreden over de prestaties van Mammoet bij alle drie de vervangingen van de trein-torens. “Ze hebben onze verwachtingen overtroffen en het team op de bouwplaats heeft uitzonderlijk werk geleverd door het project in recordtijd op te leveren.”
“Het MWSPC-team is trots op deze belangrijke prestatie en beveelt Mammoet’s expertise op wereldwijde schaal aan.”
