Nieuws

‘Magnesium moet ‘hot’ worden’

Magnesium moet een gangbaarder materiaal worden voor gebruik in industriële productieprocessen, zegt Rota Group. De Italiaanse aluminium-specialist presenteerde daarom tijdens vakbeurs Aluminium 2018 een PowerCoat-oplossing. Onderdelen gemaakt van magnesiumlegeringen zijn licht en kunnen een goede vervanging zijn voor technopolymeren, stelt het bedrijf.

De Rota Group, specialist in de keten voor de productie van aluminium, is in het laboratorium bezig geweest om een nieuwe technologie te ontwikkelen met een PowerCoat-oplossing. Het bedrijf heeft geïnvesteerd in 4 jaar onderzoek voor het elektro-keramificeren van legeringen van aluminium en magnesium.

Magnesium is een grondstof met dezelfde werking en eigenschappen als aluminium, alleen weegt het materiaal een derde van aluminium en is het veel goedkoper om te winnen. Magnesium heeft verder een lage dichtheid en een hoge specifieke weerstand, waardoor het van de constructiemetalen de lichtste is. Bovendien komt het in de natuur zes keer vaker voor.

Roest en instabiel

Ondanks het potentieel wordt het nog maar weinig toegepast in de industrie, vooral vanwege problemen die samenhangen met roest en instabiliteit bij het handlen gedurende de industriële toepassing.

De meeste anti-corrosiebehandelingen waren vanwege de kosten op dit moment nog niet schaalbaar. Bovendien hebben ze een lage productiviteit en kost het relatief veel energie, waardoor gebruik op grote industriële schaal nog niet haalbaar was.

Industriële productie

Nu vindt het bedrijf de tijd rijp voor industriële productie met de PowerCoat-oplossing. Volgens Rota Group maakt het PowerCoat-proces de legering enorm stabiel en bestendig en beschermt het bovendien goed tegen corrosie. Het industrialisatieproces van magnesium krijgt hiermee vorm omdat het stabiel, economisch concurrerend en duurzaam is op het gebied van energie, aanschaf en productie.

Magnesium zal in legeringen aluminium steeds meer gaan vervangen vanwege de hogere mechanische sterkte, het lagere gewicht, betere duurzaamheid en de corrosiebestendigheid.

Return on investment

De beurs Aluminium 2018 in Düsseldorf gaf Rota Group de kans om PowerCoat voor een groep potentiële investeerders voor te stellen, waardoor er behalve voor de technologie ook aandacht was voor de return on investment,  toepassingsmogelijkheden en groeiperspectieven.

Toepassingen kunnen behalve in de automotive (onderdelen, velgen, motorblokken) en lucht- en ruimtevaart, ook liggen bij fietsen, sportuitrustingen, material handling equipment,  portable computers, telefoons, tv’s, maar ook zagen en messen.

Pilotfabriek

De pilotfabriek zal pieken van maximaal 3 MW halen, om zo’n 500.000 m2/jaar van behandeld materiaal CO2-vrij te produceren tegen kosten die vergelijkbaar zijn met de huidige markt voor hard oxidation.

Er wordt 5 miljoen euro geïnvesteerd voor de testfabriek, met een totale investering van 30 miljoen euro voor het wereldwijd toepassen van het project.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven