Nieuws

MAG demonstreert stikstofgekoeld frezen

Koeling met vloeibare stikstof is interessant bij het verspanen van ‘moeilijke’ metalen. Tijdens de IMTS 2010 in Chicago is het stikstof-procédé voor het eerst door machineleverancier MAG gedemonstreerd. Dit najaar tijdens de EMO in Hannover 2011 zijn ook demonstraties verzorgd.

Een van de demonstraties van MAG was het stikstofgekoeld frezen van een titaan blisk uit volmateriaal voor een straalmotor. Het demodeel van MAG is een werkstuk met een diameter van 640 mm,  een breedte van 190 mm met 39 schoepen. Dit is een werkstuk met een massa van 180 kg.

 

verspaning width =

Dankzij de koeling met vloeibare stikstof is het mogelijk om of de standtijd van het gereedschap te verdubbelen van één naar twee blisks of bij gelijkblijvende gereedschapstandtijd van één blisk de voeding met 30% te verhogen (foto: Reinold Tomberg)

 

Dubbele standtijd

Bij het conventioneel verspanen werd een koelsmeervloeistof met een druk van 30 bar ingezet, verspanen met vloeibare stikstof lukt als droogverspanen met een minimaalsmering. Enkele verspaningsgegevens zijn: volhardmetaal frees van 16 mm met zes tanden,  snijsnelheid 72 m/min, voedingssnelheid van 860 mm/min en een freesdiepte van 24,5 mm. Blijven deze verspaningscondities zo bij een koeling met vloeibare stikstof, dan is het volgens MAG mogelijk om de gereedschapstandtijd te verdubbelen. Ga je uit van een gelijkblijvende standtijd, dan kan de voeding omhoog van 860 mm/min naar 1150 mm/min.

 

Toepassingsvoorbeelden

Ter gelegenheid van de EMO heeft MAG een aantal PDF’s gepubliceerd met toepassingsvoorbeelden van het koelen met vloeibare stikstof tijdens verspanende bewerkingen. Zie de vijf Engelstalige bijlagen hieronder. MAG wordt vertegenwoordigd door De Ridder

 

pdf bestand  Cryo_App_CGI_Cylinderblock_en_low
pdf bestand  Cryo_App_DriveShaft_en_low
pdf bestand  Cryo_App_GFK RootEnd_en_low
pdf bestand  Cryo_App_InconelRing_en_low
pdf bestand  Cryo_App_TitaniumBlisk_en_low

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven