Consumenten omarmen het 3D-printen. In de industrie is deze opgroeitechnologie vooral populair voor prototypen of enkelstuks. Of voor ‘moeilijke’producten als inserts met contourvolgende koelkanalen of grippers met meegegroeide, geïntegreerde scharnieren. De consument denkt aan sieraden, schoenen, kleding en het printen van etenswaar als chocolade.
3D-printing is een hot item op de de consumentmarkt. Of zoals exposanten van de EuroMold zeggen ‘’3D-printing democratiseert’’. Voor pakweg 1000 euro tot 2000 euro zijn consumentenprinters leverbaar aan te schaffen. In het komend nummer van Metaal Magazine stellen we in een artikel een aantal van die printers aan u voor. Op het internet is momenteel veel nieuws te vinden over 3D-printing. Heel bijzonder is het printen van (onder)kleding, schoeisel, sieraden en etenswaren. Hieronder een persbericht van Stratasys over kleding uit de 3D-printer (zie ook de foto hierboven):
![]() |
Wearable Stratasys and Materialise 3D Printed Pieces |
Lees hier meer over mode en 3D lasersinteren
Als een wat ouder voorbeeld uit 2011, maar het spreekt tot de verbeelding een bikini uit de 3D printer (Photo: Ariel Efron/Shapeways). De filmpjes hieronder laten het 3D drukken van chocolade en het printen van schoeisel zien:

Tijdens de EuroMold 2012 exposeerde 3D Systems deze riem die door middel van 3D printing is gemaakt (foto: Reinold Tomberg)