Nieuws

LZH last op met twee draden en laser

Met de nieuwe lastechniek van LZH, die gebruik maakt van een laser, is de warmte-inbreng vele malen kleiner door de geringe lasdiepte. De afbeelding toont een laagdikte van 4 mm (foto: LZH)

In plaats van dure componenten na slijtage te vervangen, kunnen deze worden gerepareerd met behulp van cladding. Bij cladding moeten er vaak meerdere lagen aangebracht worden. Wetenschappers van Laser Zentrum Hannover (LZH) hebben nu, als onderdeel van het HoDopp project, een lasproces ontwikkeld waarbij het cladden in een enkele laag uitgevoerd kan worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een laser die het proces ondersteund.

Bij de gebruikelijke werkwijze, brandt de vlamboog tussen de draadelektrode en het werkstuk. Voor grote oppervlakken en meerdere lagen, neemt het proces in sommige gevallen tot  wel 24 uur per vierkante meter in beslag. Bij het nieuwe lasproces van LZH brandt een vlamboog tussen twee draden en smelt deze gelijktijdig. De afzetting kan hiermee worden verhoogd tot ongeveer 7,5 kg per uur in tegenstelling tot de 5 kg voorheen. De laserbundel die LZH gebruikt verzekert daarbij een goede hechting en verbetert de vorm van de lasnaad. Dankzij de steun van de laser kan de diepte van de claddinglaag in het werkstuk klein worden gehouden. Dit zorgt voor een lage warmte-inbreng in het materiaal, waardoor het component aanzienlijk minder vervormt dan bij traditionele oplasmethoden. Bovendien kan de snelheid met tot ongeveer 50% verhoogd worden omdat één laag evenveel materiaal achterlaat als twee of drie lagen bij de conventionele methode.

HoDopp

Het HoDopp project (high-power laser cladding using the twin-wire technique) is eind 2014 afgerond. LZH presenteert op de aankomende Hannover Messe het nieuwe systeem en een aantal componenten die met deze techniek zijn opgelast.

Proefopstelling bij LZH van het nieuwe lasproces die gebruik maakt van een laser en twee draden
Proefopstelling bij LZH van het nieuwe lasproces die gebruik maakt van een laser en twee draden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven