Luk produceert 50 miljoenste vliegwiel • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Luk produceert 50 miljoenste vliegwiel

Luk, onderdeel van de Schaeffler Groep, heeft in de
productievestiging in Bühl het 50 miljoenste tweedelige vliegwiel geproduceerd.
De continue doorontwikkeling en de aanpassing aan nagenoeg alle autoklassen,
hebben ertoe bijgedragen dat het vliegwiel momenteel tot één van de meest
succesvolle producten van het bedrijf behoort.

Het tweedelige vliegwiel heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het succes van de koppelrijke dieselmotoren. Het garandeert een hoog rijcomfort, ook wanneer met krachtige motoren op een laag toerental wordt gereden.
 
Achtergrond
De ontwikkeling in de jaren tachtig om auto’s zo efficiënt mogelijk te bouwen, werd mede bereikt dankzij een reductie van de wrijving in de aandrijving. Tegelijkertijd steeg het koppel van motoren en in het bijzonder van dieselmotoren. Deze technische productieinnovatie had echter ook een aanzienlijk nadeel tot gevolg: de verminderde wrijving gecombineerd met de toegenomen draaigelijkvormigheid van motoren, versterkte het zogenaamde gerammel van de versnellingsbak. Met name de krachtige dieselmotoren veroorzaken draaitrillingen waardoor geluidoverlast door carosseriegedreun wordt veroorzaakt.
 
Luk verving daarom het starre vliegwiel dat tussen motor en versnellingsbak werd geplaatst door één met twee massa’s: het tweedelige vliegwiel. De twee ontkoppelde massa’s zijn via een veer-dempingsysteem met elkaar verbonden, trillingen worden effectief gedempt en het rijcomfort neemt toe. Als belangrijk neveneffect maakt het tweedelige vliegwiel het rijden verbruiksvriendelijker én comfortabeler en draagt daarmee bij aan vermindering van de CO2-uitstoot.
 
Sinds 1985 wordt het tweedelige vliegwiel continu verder ontwikkeld en aangepast aan de toenemende motorvermogens en het gewenste comfortniveau van klanten. Tegenwoordig produceert LuK jaarlijks meer dan 6 miljoen tweedelige vliegwielen in Duitsland, Hongarije, China en Korea.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven