Nieuws

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR)heeft 7 april haar nieuwe testhal officieel in gebruik genomen. Deze testhal is volgens NLR uniek. Het is één van de weinige testlaboratoria in Europa waar sprake is van een integraal aanbod van kennis en testfaciliteiten. Om die reden mag het NLR al veel vertegenwoordigers van nationale en internationale luchtvaartindustrieën tot haar opdrachtgevers rekenen, zoals o.a. Stork Fokker, Airbus, Lockheed Martin en Alenia.

De testhal heeft daarnaast ook een positief effect op de werkgelegenheid in Flevoland. NLR activiteiten op het gebied van testen en evalueren van constructies bieden werk aan een afdeling van 35 medewerkers. Daarnaast leveren deze kennis en testfaciliteiten ook een bijdrage aan de innovatieve kracht en het groeiperspectief van het regionale MKB.In de Testhal worden met behulp van hightech installaties en instrumenten constructieve eigenschappen, zoals o.a. sterkte en stijfheid, van lichtgewicht vliegtuigdelen beproefd. De nieuwe hal levert een directe bijdrage aan de door Minister Brinkhorst beoogde versterking van de lucht- en ruimtevaartindustrie. De bouw en inrichting van de hal (kosten ca. 2,5 miljoen Euro) zijn mede mogelijk gemaakt door een combinatie van investeringsbijdragen van de provincie Flevoland (EU fondsen), en van het Ministerie van V&W (namens de Nederlandse overheid). NLR werk op het gebied van prototypefabricage- en testfaciliteiten voor constructies en materialen heeft een jaarlijkse omzet van circa 5 miljoen Euro. In de testhal worden hightech proeven uitgevoerd op delen van vleugels, van rompen en van staartvlakken, niet alleen van civiele maar ook van militaire vliegtuigen zoals de Joint Strike Fighter (foto). Zo staan er testinstallaties voor de Stork-Fokker staart van de NH-90 helikopter, voor Stork-Fokker vleugeldelen van de Airbus A380 superjumbo, en voor Stork-Fokker vleugelkleppen van de nieuwe Dassault Aviation business jet. Om de doelmatigheid van de testhal ten behoeve van de Nederlandse luchtvaartindustrie te borgen worden er ook beproevingen uitgevoerd aan vliegtuigdelen die door de Europese industrie gefabriceerd worden, zoals Airbus (Toulouse) motorophangingen en Alenia (Italië) romppanelen. Met behulp van hydraulische systemen en geavanceerde stuur- en meetinstrumenten worden deze constructieve delen extreem belast en worden vervolgens de vermoeiing- en sterkte eigenschappen bepaald. Het doel is vast te stellen of deze vliegtuigdelen en nieuwe vliegtuigmaterialen voldoen aan de strenge normen van de luchtvaartautoriteiten. Als het NLR een onderdeel of materiaal gecertificeerd heeft kan het vervolgens seriematig geproduceerd worden door de industrie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven