Nieuws

Van Beek kiest transportrobot

Van Beek Intern Transport Robot.
Van Beek Intern Transport Robot.

Van Beek, producent van schroeftransporteurs, heeft de bedrijfsfilosofie ‘automatiseren waar mogelijk, vakmanschap waar nodig’. Voor de automatisering van het intern transport heeft dit bedrijf gekozen voor een MiR 100 robot. Deze heeft een beladingsplatform van 660 bij 800 mm waar maximaal 100 kg op kan. Ook kan deze robot 300 kg trekken. De AGV heeft een snelheid van 5,4 km/u en kan op één lading 20 km afleggen. Hierdoor kan deze de hele werkdag in beweging blijven.

Voor de productie van schroefdraadtransporteurs zijn veel verschillende onderdelen nodig. De voormalig logistiek medewerker Arie zorgde er steeds voor dat iedereen in de productie het materiaal binnen handbereik had om op tijd te kunnen werken. Maar toen ging Arie met een pensioen.

Hij werd vervangen door een MiR 100 robot. Deze AGV kan autonoom zijn omgeving identificeren met een 3D-camera, zonescanners en ultrasone sensoren. Dit betekent dat Van Beek geen aanpassingen in de fabriek hoefde te maken. Om de integratie te bevorderen, besloot Van Beek de robot naar zijn voorganger Arie te vernoemen.

Nieuwe werkplek

De nieuwe Arie had wel even wat tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe werkplek. Zo kon hij buizen langs het gangpad nog weleens verwarren met een muur waardoor hij stil bleef staan en geen uitweg meer wist. Ook kon hij van streek raken door een laagstaande zon of waterplekken in de fabriek. Door de sensoren en scanners aan te passen is dat inmiddels opgelost.

Niet meer weg te denken

Inmiddels is Van Beek een paar maanden verder en is Arie goed geïntegreerd. Hij haalt onderdelen uit het centrale magazijn en brengt ze naar de draaierij en zagerij, vervoert transportdocumenten van kantoor naar de logistieke balie en verzorgt het transport van de onderdelen van de schroeftransporteurs tussen de verschillende werkplekken.

Busdienst

Van Beek heeft bij Arie een busdienst ingeprogrammeerd zodat hij automatisch van werkplek naar werkplek rijdt. Bij iedere werkplek toetert hij even met zijn claxon en dan heeft de medewerker een tiental seconden om iets in zijn bakje te leggen of eruit te halen. Daarna rijdt Arie door naar zijn volgende post.

Bediening via touchscreen

Op iedere werkbank heeft Van Beek een touchscreen. Daarmee kunnen de medewerkers Arie, die is verbonden met het wifinetwerk, oproepen. Het toestel onderbreekt dan zijn busdienst om naar de betreffende werkplek te rijden. De medewerker kan dan het stuk dat hij wil laten vervoeren in het krat leggen en op de touchscreen de naam van de ontvanger aanvinken. Na het afleveren van de bestelling hervat Arie zijn busdienst.

Onmisbaar

De medewerkers zijn vroeg betrokken bij de komst van de transportrobot. Dat heeft geholpen bij zijn aanvaarding. Sterker nog, voor sommigen is hij al onmisbaar. In het begin raakte Arie nog weleens zoek. Daarin verschilt hij niet eens zo veel van de vorige Arie, vonden ze bij Van Beek. Maar sommigen zeiden dan al snel dat ze niet meer verder konden werken. Terwijl ze ook best nog zelf hun spullen kunnen halen.

Toekomstplannen

Als een nieuwe medewerker goed bevalt, wordt het al snel tijd om zijn toekomstplannen binnen het bedrijf te bespreken. Nu is Arie niet erg spraakzaam, maar zelf zit Van Beek vol ideeën. Het populairste idee is toch wel om Arie koffie te laten rondbrengen. Maar er zijn ook serieuzere plannen. Zo heeft Van Beek een uitgebreid ERP-systeem dat al veel handelingen automatisch doet verlopen. Een idee is om dit systeem een signaal te laten sturen naar Arie op het moment dat transportdocumenten worden aangemaakt. Arie kan die dan meteen komen ophalen om ze naar de werkplaats te brengen. Van Beek gelooft dat Arie daarnaast met hulp van het ERP-systeem straks nog veel meer handelingen kan overnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven