Lichtgewicht draaiverbinding van geperst staal • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Lichtgewicht draaiverbinding van geperst staal

Een nieuwe draaiverbinding op glijlagerbasis combineert een laag gewicht met een hoge statische belasting (foto’s: TLB GmbH)

Een nieuwe draaiverbinding op glijlagerbasis combineert een laag gewicht met een hoge statische belastbaarheid. De draaiverbinding is volgens de Zwitserse ingenieur Rudolf Gehring toepasbaar in de bouw, logistieke sector en in de medische en farmaceutische technologie.

De draaiverbinding combineert functionaliteit en stabiliteit. De verbinding is onderhoudsvrij, licht, goedkoop en kan in verschillende uitvoeringen worden geproduceerd. Bijzonder aan de uitvinding is dat de binnenste en buitenste ringen een lichtgewicht constructie hebben. De uit plaatstaal geperste staaldelen zijn stabiel en worden als lagerlichaam niet voorzien van kogels of rollen, maar van 40 elementen uit wrijvingsloos kunststof. Rimpelvorming die bij traditionele wentellagers op kan treden wordt met dit ontwerp vermeden. De draaiverbinding is tevens te gebruiken in cleanrooms. Toepassingsgebieden voor een eenvoudig en goedkoop alternatief zijn mogelijk in transport, logistieke sector, in de bouw en in de medische, farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie. Het Technologie Lizenz Büro (TLB) uit Karlsruhe (D) ondersteunt de nieuwe verbinding en zoekt een innovatieve producent van lagertechniek, die het product in haar productfolio wil opnemen.

De draaiverbinding op glijlagerbasis is in doorsneden van 300 mm tot 900 mm en in verschillenden uitvoeringen van roestvast staal of aluminium leverbaar. Ondanks de lichtgewicht constructie is de draaiverbinding bestand tegen een statische belasting van 36 ton in de standaarduitvoering en tot 50 ton bij de sterkste variant met een doorsnede van 500 mm. De prijs is ongeveer 40% lager dan bij conventionele roterende koppelingen. Dit komt omdat de metalen ringen snel te produceren zijn. Een ander voordeel van de zelfcentrerende lichtgewicht glijlager is de mogelijkheid om door smering het wrijvingskoppel verder te verlagen.

De Zwitserse ingenieur Rudolf Gehring geeft aan dat de draaiverbinding inzetbaar is in veel verschillende toepassingen
De Zwitserse ingenieur Rudolf Gehring geeft aan dat de draaiverbinding inzetbaar is in veel verschillende toepassingen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven