Een innovatieve bewerkingstechniek die tijdens de EMO
Hannover 2007 aandacht krijgt is het laserhonen. Dit is een techniek om met
behulp van een laser een oppervlakte, zoals bijvoorbeeld een cilinderwand,
van een gewenste oppervlaktestructuur te geven.
Met behulp van een laser worden de ‘putjes’ van de microstructuur aangebracht. In de ‘kamertjes’ van deze structuur kan zich olie verzamelen. Deze olie verzorgt een soort aquaplaning tussen cilinderwand en zuiger. Dit zou bij verbrandingsmotoren een positief effect hebben op olieverbruik en emissies.

In de door laserhonen aangebrachte microstructuur van de cilinderwand verzamelt zich olie en deze vormt een solide smeerfilm (foto’s: Gehring)
Opel heeft sinds 2002 ervaring met het laserhonen bij dieselmotoren. De ervaringen leren dat bij een kilometerstand van pakweg 160.000 km het olieverbruik met ongeveer 70% tot 80% gedaald is. Ook de slijtage van cilinder, zuigerveer en cilinderwand zou drastisch gereduceerd zijn.
Sinds vorig jaar wordt het laserhonen ook ingezet bij de productie van benzinemotoren. Het idee achter de techniek is overigens niet nieuw: al in 1952 bracht Mercedes Benz in de cilinders van de Silberpleil een mechanische structurering aan.
Een pionier op het gebied van laserhonen is Gehring uit Ostfildern (D). Al in1989 exposeerde Gehring op de EMO en NC-gestuurde hoonmachine.