LAP uit Lünenburg (D) heeft van EADS/Airbus een opdracht gekregen voor het leveren van 220 laserprojectoren. Deze projectoren worden ingezet voor het positioneren van koolstofvezel-versterkte delen voor de productie van de Airbus A350 XWB. Composiet delen worden bij dit vliegtuit o.a. ingezet voor de romp (zie foto hiernaast) en de vleugels.
Koolstofvezel is voor vliegbouwers interessant om gewicht te besparen. Bij de opbouw van composietdelen is de positionering, de opbouw van het laminaat, doorslaggevend om na het uitharden de beoogde mechanische eigenschappen als sterkte en stijfheid te verkrijgen.
Dankzij de projectie van een laserstraal is het gemakkelijk om het nog niet-uitgeharde, flexibele deel in de mal te positioneren. Op deze manier kan een laminaat snel opgebouwd worden (foto: LAP).
Verbetering
De laserprojector van LAP geeft precies aan waar het deel in de mal ten opzichte van andere delen gepositioneerd moet worden. Dit is een verbetering ten opzichte het klassieke opbouwen van laminaten met behulp van sjablonen of meetinrichtingen.
Lees hier het orginele persbericht:
![]() |
LAP-Laserprojektoren-im-Flugzeugbau-bei-Airbus. |
Het materiaalverbruik van de Airbus A350 XWB
De video geeft een indruk van de Airbus A350: