Kroonwielen voor nieuwe Quattro • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Kroonwielen voor nieuwe Quattro

Exact 30 jaar na de introductie van de Audi (oer)quattro op de Autosalon in Geneve, presenteert Audi een innovatieve ontwikkeling voor haar vierwielaangedreven modellen met in lengterichting ingebouwde motor. Een nieuw kroonwieldifferentieel vormt het hart van de quattro-aandrijving anno 2010.

In het nieuwe middendifferentieel bevinden zich 2 kroonwielen met verschillende vertandingsgeometrieën. Assag, met vestigingen in Hengelo en Zwitserland, heeft voor dit differentieel de kroonwielvertandingen ontwikkeld. Het achterste kroonwiel (in de afbeelding hieronder links) staat in verbinding met de cardanas naar de achteras, het voorste kroonwiel verzorgt via een tussenas de aandrijving naar de vooras.

 

Kroonwielen Assag Audi RS5

Tussen de beide kroonwielen draaien vier planeetrondsels die onder een hoek van 90° t.o.v. elkaar in een planetendrager zijn gepositioneerd. Deze planetendrager wordt aangedreven door de uitgaande as van de S Tronic 7-versnellingsbak die is voorzien van een dubbele koppeling (bron: Assag)

 

In normale situaties is er geen verschil in toerental tussen de beide kroonwielen en de planetendrager. Vanwege de verschillende vertandingen op de beide kroonwielen ontstaat er een hefboomwerking in de momentenverdeling tussen de voor- en achteras. Assag heeft de vertanding zodanig uitgelegd dat in de basisverdeling 60% van het motormoment naar de achteras wordt geleid en de resterende 40% gaat naar de vooras.

 

Hoge axiaalkrachten

Zodra een van beide assen minder grip heeft, ontstaat er een toerentalverschil tussen de beide kroonwielen en wordt de momentenverdeling gewijzigd. De hoge axiaalkrachten, een kenmerk van de kroonwielvertanding, worden door de voorgespannen lamellenpakketten opgenomen. Door de zelfsperrende werking van het differentieel wordt het grootste deel van het aandrijfmoment naar de as met de meeste tractie geleid..

 

Kroonwiel Assag Audi RS5

Het nieuwe compacte differentieel heeft een massa van 4,8 kg en is 2 kg lichter dan het conventionele differentieel. Naast de RS 5 worden in de toekomst ook andere quattro modellen van Audi met het kroonwieldifferentieel uitgerust (bron: Assag)

 

Doordat de vertandingen in het kroonwieldifferentieel zonder speling worden gemonteerd, verloopt de verdeling van krachten en momenten homogeen en zonder vertraging. Samen met intelligente software in het remsysteem kan aan elk aangedreven wiel in iedere situatie een optimaal moment worden toegewezen. De Audi RS 5 blijft in grenssituaties dan ook merkbaar langer neutraal waardoor ESP-ingrepen nagenoeg niet meer nodig zijn.

 

Tijdens het ontwikkelingstraject zijn hiervoor diverse prototypes door Assag geleverd. Uiteindelijk heeft de succesvolle samenwerking geleid tot het gezamenlijk aanmelden van een patent en heeft Assag een licentie verleend voor seriematige levering.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven