Nieuws

Vanaf 2001 is het de OEM'er MTU Aero Engines gelukt het aantal delen dat niet geaccepteerd wordt van toeleveranciers te laten dalen met 70% tot 200 delen per miljoen (0,02%). Het doel van MTU is een verdere reductie richting 'nul fouten'.

Volgens Theodor Pregler, hoofd inkoop en logistiek bij MTU Aero Engines te München (D), is ‘Kostendruck’ dé leidraad bij de ontwikkeling van nieuwe en de verbetering van bestaande straalaandrijvingen. Het lukt luchtvaartmaatschappijen niet, vanwege de felle concurrentie, om kostenposten als de stijgende brandstofkosten via ticketprijzen door te geven aan de passagiers. Dat betekent dat ze ‘gewoon’ doorgegeven worden aan OEM’ers als MTU en dus ook aan de toeleveranciers die voor MTU werken. In eerste instantie heeft deze dwingende eis tot kostenreductie tot gevolg dat OEM’ers als MTU zich in toenemende mate concentreren op kerncompetenties en systeemintegratie. Het is zichtbaar dat door de toenemende complexiteit van straalaandrijvingen en de toenemende eis naar leverflexibiliteit het aantal toeleveranciers zal afnemen. Per jaar geeft MTU tien miljoen euro uit om de kwaliteit bij toeleveranciers, in huis op hun werkvloer, te borgen. En met succes: het aantal delen dat niet geaccepteerd wordt van toeleverancier is sinds 2001 met 70% gedaald tot 200 per miljoen (0,02%). Het doel van MTU is om dit percentage te verlagen tot 0,0025%, oftewel tot 25 delen per miljoen. Dit lukt volgens MTU alleen als de toeleverende bedrijven zich niet alleen beschouwen als metaalbewerkers, maar zich ook volledig integreren in het kwaliteitsmanagementsysteem van MTU. In het februari-nummer van Metaal Magazine dat eind van deze maand verschijnt meer informatie over uitbesteder MTU Aero Engines.

Neem een proefabonnement op Metaal Magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven