Nieuws

Kennis én machines op TechniShow 2016

Chantal Baas en Gert Jan Braam bij een lasinstallatie van Visser Las/Snijtechniek in Woerden: ‘’De Nederlandse maakindustrie is hightech én efficient’’ (foto: Koos Groenewold)

Aan nieuwe initiatieven geen gebrek op de TechniShow die in het voorjaar van 2016 de hallen van de Jaarbeurs opluistert. 400 exposanten uit de maakindustrie zullen de bezoekers fascineren en antwoord geven op complexe vragen. Uitgevoerd door de beursorganisatie Jaarbeurs in opdracht van branchevereniging FPT-Vimag.

De Nederlandse maakindustrie zit weer in de lift en dat merkt de organisatie van de TechniShow. Volgend voorjaar 15 -18 maart in Utrecht. Van het geplande vloeroppervlak in de Jaarbeurs is al 90 procent vergeven terwijl het nog een klein half jaar duurt voordat deze beurs van start gaat. En met 70 procent bezetting van de gelijktijdige Esef voor toeleveranciers, kan het nu al niet meer stuk.

‘’De EMO van de Benelux’’, karakteriseert Chantal Baas de beurs voor industriële productietechnieken, bewerking en verwerking van metalen en kunststoffen. Baas is directeur van FPT-Vimag onder wiens hoede de TechniShow valt. En met reden, want van de technische beurzen is de TechniShow met ruim 40.000 bezoekers en 400 exposanten ruimschoots de grootste. En met een vermelding op de internationale beurskalender is beursmanager Gert Jan Braam van de Jaarbeurs ook heel content. “Alle nieuwe machines die twee weken daarvoor nog in Duitsland staan, komen vervolgens naar Utrecht.” Vergeten is het crisisjaar 2010 toen een kwart van het oppervlak niet benut werd. “We hebben nu meer bedrijven met soms kleinere stands”, vertelt Baas.

Draaiende machines

Wat de beurs aantrekkelijk maakt, is de presentatie van de 400 exposanten die alles uit de kast halen om de interesse van de bezoekers te wekken. “Alles draait, spint en doet”, aldus Baas. Geen zwijgzame componenten in vitrinekasten en dikke catalogi op stands met tafeltjes maar bedrijvige robots, CNC-machines en 3D-technologie. De aandacht van de beurs is in de loop van de 65 jaar wel verschoven. “De beurs als showroom waar bedrijven zoveel mogelijk producten wilden etaleren en verkopen is minder interessant geworden,” weet Braam, “Die informatie kun je sneller en beter op internet vinden. Rond 2000 waren we bang dat internet de doodsteek zou zijn van beurzen. Niets is gelukkig minder waar gebleken. Wat je nu ziet is dat managers, productiemedewerkers en engineers naar de beurs komen omdat ze een oplossing zoeken voor hun probleem.” Baas: “Toen bijvoorbeeld vijfassige CNC-machines op de markt kwamen, wilde iedereen die hebben terwijl dat niet automatisch de meest verstandige keuze is. Dat kunnen ze je hier vertellen.” “We lagen onder vuur omdat we te breed en te groot zouden zijn”, memoreert Braam. “Die kritiek heeft TechniShow met vlag en wimpel doorstaan.” Sterker nog, de combinatie met de ESEF sinds 2002 blijkt een gouden greep. “Uiteindelijk staat elke ondernemer voor de keuze: Make – de TechniShow- or Buy – de Esef.”

Drijfveren

Op de hoogte blijven van technologische ontwikkelingen, contacten onderhouden met bestaande leveranciers en nieuwe toetreders, live demonstraties en informatie verzamelen. Dat zijn de belangrijkste drijfveren om naar de beurs te gaan. Dat onderschrijft Visser Las/Snijtechniek, die lasapparatuur importeert, verkoopt, onderhoudt en verhuurt. ”Wij staan op de TechniShow omdat de bezoekers die vanuit het hele land komen van hoge kwaliteit zijn. Veel zijn beslissingsbevoegd,” vertelt directeur Peter Visser. “De beurs is goed georganiseerd en de grootste in Nederland voor verbindingstechnieken. Het is bijzonder dat alle fabrikanten en dealers bij elkaar komen om hun producten te tonen. Je moet om op te vallen dus onderscheidend zijn. Onze ervaring met de TechniShow is dat het imagoversterkend werkt. Het is dé manier om contacten te leggen en te onderhouden.” Visser zal onder meer een lasmechanisatie-oplossing tonen, waarbij een laskolom met pendelautomaat en een lasmanipulator digitaal gekoppeld worden door een PLC-besturing. Ook laat het bedrijf een programma van orbitaal lassen zien.

Inhoud en belevenis

Zonder de exposanten in de wielen te willen rijden, zoekt de organisatie voortdurend naar manieren om de bezoekers nog meer te bieden. Zo wordt de beurs meer ingericht naar sectoren. “De sectoren zijn de pijlers”, aldus Braam. “We geven ze meer identiteit door inhoud toe te voegen, korte seminars te organiseren, een eigen trend en innovatiezone in te richten en rondleidingen te geven. Dat geeft richting en versterkt elkaar.” Bovendien moet de beurs steeds meer een belevenis worden, met een doe- en demonstratieplein, een maakplein, een blik op toekomst, wedstrijden en awards. “Met de naam TechniShow hadden ze 65 jaar geleden een vooruitziende blik,” zegt Baas glimlachend. “Dit jaar leggen we extra accent op de samenhang in de keten”, vertelt Baas. “Je hebt elkaar nodig om iets te maken. Je wilt niet weten hoeveel er gefreesd, gelast en gesneden wordt voor een auto of zelfs voor de zijkant van een mobieltje. Welke stappen en welke elementen je nodig hebt om een product te maken, willen we zichtbaar maken op een Maakplein in Hal 9. Deze hal is ook het toneel van Smart Industry, 3D-printing en Advanced Engineering: hoe ziet Nederland er in de verre toekomst uit en wat betekent dat voor de maakindustrie? Braam: ‘’Wij willen dat visualiseren.”

Innovatiekracht

De beurs is tevens bedoeld om de innovatiekracht te laten zien. “De Nederlandse maakindustrie is hightech en zeer efficiënt,” verzekert Braam. “Vooral grotere mkb-bedrijven weten de meest innovatieve producten te maken. De angst dat alle bedrijvigheid naar het verre oosten zou vertrekken is ongegrond gebleken. Als het kennisintensief, belangrijk voor het product en het proces is, willen we het toch liever dicht bij huis houden.” “We zijn een industrieland met een sterk fundament en geen diensteneconomie zoals ik nog op school heb geleerd”, vult Baas aan. “We hebben opmerkelijk veel nichebedrijven die exclusief toeleverancier zijn voor multinationals. Dat is helaas te weinig bekend bij degenen die niet uit de sector zelf komen.” Reden ook waarom sinds 2000 de TechniShow Innovatie Awards worden uitgereikt: dat geeft bedrijven de kans hun innovaties bekendheid te geven; elke editie toch wel 30 tot 35. Die innovatiekracht is ook bij buitenlandse bedrijven niet onopgemerkt gebleven. Zo’n 15 procent van de exposanten komt van over de grens.

Een kleine tien procent van de bezoekers bestaat uit scholieren en studenten. Traditioneel vooral op de dinsdag. Een groep die onmisbaar is voor de toekomst van de technische sector. “Ze komen en gaan,” aldus Baas, “Het is de kunst bij exposanten een positief gevoel te creëren en jongeren te fascineren.’’ Baas noemt als voorbeeld het meegeven van opdrachten voor school of het inrichten van een stagewand. Wat jongeren ook boeit is de landelijke finale van de Vakkanjers beroepenwedstrijd, waar talenten in CNC-draaien, robotica, mechatronica en CAD-tekenen zich onderling meten.

TechniShow 2016

Nieuw in 2016

  • Studentenprogramma
  • Sectoren in de spotlights
  • Doe-en demonstratieplein
  • Inspiratiesessies
  • Benchmarkonderzoek plaatwerkindustrie
  • Trend & Innovatie Zones
  • Arbeidsmarkt en onderwijszone
  • Benchmarkonderzoek verspanende industrie
  • Centraal maakplein (hal 9)
  • Guided Tours (o.a. 3D-printing, verbindingstechniek)
  • Helpdesk verbindingstechniek

Wegens succes verlengd in 2016

  • Guided Tour Plaatwerk
  • Guided Tour Verspaning
  • Themaroutes
  • Vakkanjers
  • TechniShow Theater
  • Donderdagavondopening
  • TechniShow Seminars
  • TechniShow Innovatie Awards

Overkoepelende thema’s ESEF & TechniShow

  • Smart Industry
  • 3D-printing
  • Advanced Engineering

DOOR: MARJOLEIN ROGGEN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven