Nieuws

K3D print koeling e-racemotor

De geprinte koeling.

K3D uit Terborg heeft samen met Electric Superbike Twente een van de eerste, grotere 3D-metaalgeprinte componenten voor de race-industrie ontwikkeld en geproduceerd. Het gaat om een 3D-geprint koellichaam van de motorbehuizing.

De elektromotor van de tweede generatie superbike wordt watergekoeld, net als de eerste superbike die Electric Superbike Twente in 2018 produceerde.

‘Moeilijk met draaien/frezen’

“Het koellichaam van de eerste superbike bestaat uit meerdere onderdelen, die behoorlijk moeilijk te produceren waren, met conventionele productiemethoden zoals draaien en frezen”, vertelt Feitse Krekt, technisch manager van het Electric Superbike Twente-team van dit jaar. “Voor deze productiemethoden was veel materiaal nodig en daarom bleek het eindproduct behoorlijk zwaar te zijn.” 

Ook de koelprestaties waren enigszins teleurstellend. “Vanwege het draaiproces moest de wanddikte hoger zijn dan optimaal, en we waren niet in staat om de elektromotor zo efficiënt mogelijk te koelen. Daarom hadden we minder vermogen dan gewenst en moesten we soms vertragen om de elektromotor niet te oververhitten.”

Functionele integratie en gewichtsbesparing

“We zagen dat bij de koeling van de behuizing veel verbeterd kon worden door gebruik te maken van additieve productie.” Dit biedt voordelen in functionele integratie en gewicht. Het team vond in K3D een productiepartner.

“We werden gecontacteerd door Electric Superbike Twente in de beginfase van hun ontwerpfase, wat ons de mogelijkheid gaf om hen te begeleiden in hun ontwerp voor additive manufacturing”, zegt Jaap Bulsink, CTO van K3D. 

De koelschil in de motorbehuizing
(foto’s: Electric Superbike Twente).

“We hebben veel ervaring met 3D-metaalprinten en zoeken altijd naar mogelijkheden om deze kennis te delen, vooral wanneer we dit kunnen doen in zo’n geweldig project als het bouwen van een elektrische superbike.”

Optimale koelprestatie

Omdat het onderdeel specifiek ontworpen kon worden voor 3D-printen, waren de opties onbeperkt. Bulsink: “Het onderdeel heeft een optimale koelprestatie dankzij het dunwandige ontwerp met interne kanalen op de juiste plek.” 

Een dergelijke ontwerpvrijheid was volgens hem alleen mogelijk met 3D-printen. De koelschil werd zo ontworpen dat het gewicht zo laag mogelijk bleef. “Het onderdeel is de eerste keer goed en zeer nauwkeurig afgedrukt, en kan direct, zonder nabewerking, worden gebruikt.”

Groot onderdeel

Het bijzondere van dit onderdeel ligt ook in de grootte. “We hebben meer koeldoppen gezien voor racetoepassingen die met additive manufacturing zijn gemaakt, maar deze onderdelen waren minstens 4 keer kleiner”, voegt Bulsink toe.

Nu bijna alle onderdelen voor de nieuwe superbike zijn geproduceerd, wordt de superbike geassembleerd. Daarna wordt getest.

De nieuwe superbike van Electric Superbike Twente wordt op 24 mei onthuld aan de Kinepolis in Enschede.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven