Bij Van Knippenberg Metaalindustrie is een project gestart om leerlingen enthousiast te maken voor de metaal. Dit gebeurt samen met 10 scholen uit de omgeving. In het traject krijgen leerlingen van de scholen de kans om projecten uit te voeren op de machines van Van Knippenberg. Veel leerlingen kwamen op de fiets (ondanks de stortregen), met bussen en auto’s in Hedel aan voor de open dag.
Van Knippenberg bezit een groot en modern machinepark waardoor leerlingen bijna van alles op het gebied van RVS kunnen maken. De leerlingen van de scholen (vmbo’ers, technasiasten en mbo’ers) krijgen door deze projecten de leuke kanten van het vak te zien. In de schoolprojecten werken de scholen nauw samen. Ruim 100 leerlingen en docenten denken projecten uit en werken dat uit op school, waarna ze de resultaten uitproberen bij Van Knippenberg.
Boven verwachting
“De reacties van de scholen waren boven verwachting.” vertelt Corrinne Bootsma die dit project met de scholen leidt. “Eigenlijk alle scholen die we benaderden, vonden het een superleuk idee om mee te doen. De vorm waarin je zoiets dan gaat doen, is natuurlijk per project groep verschillend. Het moet voor de leerlingen uitdagend, leuk en inspirerend zijn. Ik ben ontzettend benieuwd wat er allemaal uit gaat komen…”
Er kwamen al ideeën langs van een klas die een kar voor het WNF wilde gaan bouwen. Ook waren er leerlingen die bouwpakketten van dieren zelf bedenken en uittekenen. Een andere groep wil uitdenken hoe je een variabele assemblageafdeling kan opzetten. “Kortom: superleuk dit soort ideeën”, aldus Bootsma, “maar het mooiste vind ik toch eigenlijk het enthousiasme dat er is bij deze jongeren.”
Toestroom aan leerlingen
De vraag is wel hoe Van Knippenberg denkt om te gaan met de toestroom aan leerlingen. “Ach het zijn verschillende projecten en omdat het ook verschillende niveaus zijn, is het ook voor ons uitdagend en leuk”, zegt directeur Peter van Knippenberg. “Het gebeurt ook niet allemaal te gelijk. Daarnaast vinden we dat we als familiebedrijf ook een maatschappelijke functie hebben, die proberen we zo in te vullen. Door leerlingen leuke projecten te laten doen, die op hun scholen niet mogelijk zijn maar bij ons wel, is dat een stimulans voor zowel de leerling als de docent.”
Hij noemt het waanzinnig leuk voor jongeren. “Iets wat ze zelf of in hun projectgroepje hebben uitgedacht ook echt gerealiseerd te zien. Dat geeft jongeren een trots gevoel.” Van Knippenberg geeft aan dat gevoel te kennen. “Want wij zijn ook trots op de kwaliteit die we maken. Daarnaast hebben wij de machines… maar eigenlijk niet de tijd… maar tijd kun je maken en dat gaan we doen.”
“Dit project slaat een brug tussen de theorie en de praktijk”, vertelt docent Louis Rengeling van het Cambium. “En daarnaast is het natuurlijk superleuk, zowel voor de jongeren als voor ons.”
Meedoen?
Bootsma hoopt dat meerdere bedrijven het voorbeeld van Van Knippenberg gaan volgen. Zo wordt school voor leerlingen gewoon leuker en kunnen wij als sector aan jonge mensen de leuke kanten van ons vak laten zien.”
De aftrap van de projecten gebeurde tijdens de open dag op vrijdag 9 juni. Veel schoolklassen hebben ideeën opgedaan en onderzochten wat er allemaal wel en niet mogelijk is en met welke machines. Daarnaast is bedacht en besproken hoe de verschillende projecten op het juiste niveau van de verschillende leerlingen kan worden opgezet.
De scholen die aan de projecten meedoen zijn onder ander het Cambium de Waard, Buijs Ballot Technasium, Koning Willem 1 College (verschillende locaties), Bossche Vakschool, Willem van Oranje College, Oultremont College Technasium en Baanderheren College.