Nieuws
Frank Biemans, directeur BMO Automation.

“Er zijn nog altijd ondernemers in de metaalbewerking die zeggen dat automatisering voor hen niet rendabel is, omdat hun producten te complex zijn om te automatiseren. Dat geloof ik pertinent niet.” Aan het woord is Frank Biemans, directeur van BMO Automation.

“Ik ben ervan overtuigd dat het automatiseren van een CNC-machine op termijn altijd tot een rendabele investering zal leiden”, zegt de BMO-directeur, die met de Xenon Software een van de TechniShow Innovation Awards heeft gewonnen.

‘Meerdere keren terugverdiend’

“Onze eerste robotcellen staan al 10 jaar in het veld en leveren nog altijd  een belangrijke bijdrage aande productie”, zegt hij. “Die investering is al meerdere keren terugverdiend.”

Hij geeft aan dat de investering nog sneller wordt terugverdiend als robotautomatiseringen van BMO Software aan twee machines gekoppeld worden.

‘Achterhaalde gedachte’

 “Een ander vaak gehoord argument is dat de klant te kleine seriegroottes heeft met een te lange insteltijd, zodat het niet loont om te automatiseren”, vervolgt hij. Biemans noemt dit een achterhaalde gedachte.

Hij wijst op mass customization, een recente trend waarbij op maat gemaakte goederen geproduceerd worden tegen prijzen die in de buurt komen van massaprodcutie.”

“Wij hebben klanten die seriegrootte 1 automatiseren en iedere nacht meer dan 50 verschillende producten volautomatisch door de machine laten produceren. Een mooi voorbeeld van productoptimalisatie.”

‘Ook in verspaning’

BMO Automatisering daagt verspaners eveneens uit om met concrete vraagstukken langs te komen. “Wij zijn ervan overtuigd dat we met ons standaard assortiment een oplossing kunnen bieden. Of dat ze ons in ieder geval weer een nieuwe uitdaging geven”, lacht hij.

Hij noemt als voorbeeld onder meer op de 2- en 3-punts servogrijper waarmee diverse formaten en type producten zonder handmatige instellingen opgepakt kunnen worden.

TechniShow: nieuwe contacten

De kersverse TechniShow Innovation Award-winnaar kijkt tevreden terug op de vakbeurs. Het heeft volgens Biemans een hoop extra publiciteit opgeleverd evenals aanloop naar de stand. “We hebben veel klanten op onze stand mogen ontvangen, maar hebben ook veel nieuwe contacten opgedaan.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven