Nieuws

Inventief repareren voorkomt oponthoud

Voorbereiden van de randen van het inzetstuk.
Voorbereiden van de randen van het inzetstuk.

Hydrex heeft onlangs een permanente reparatie uitgevoerd op een scheur in de grijswatertank van een 145 meter lange chemicaliëntanker.  Dit gebeurde na een noodoproep van de scheepsbemanning. Het gepatenteerde Mobdock-concept bracht hier uitkomst.

Om de klus te klaren in de tijd dat het schip in de haven van Amsterdam lag aangemeerd, heeft Hydrex onmiddellijk een 700 mm x 300 mm inlegplaat gefabriceerd, evenals een stalen mobdock (mobiel droogdok), dat zo gevormd was dat het in de kromming van de romp van de tanker paste. Zo had het schip geen oponthoud vanwege de reparatie.

De mobdock werd geïnstalleerd, waardoor de duiker/technici het gescheurde gebied konden wegsnijden en de inlegplaat op zijn plaats konden lassen. Dit gebeurde met behulp van Hydrex’s klasse-goedgekeurde volledige penetratie-lastechniek.

Dit werk werd uitgevoerd tijdens de geplande stop van de tanker en in nauwe communicatie met de verantwoordelijken op het schip. De reparatie is permanent. Dit betekent dat er geen verdere actie nodig is, wanneer het schip de volgende keer in een droogdok ligt.

Kistdamtechniek

Hydrex’s klasse-goedgekeurde kistdamtechniek werd opnieuw toegepast op een 228 meter tanker die in Rotterdam lag. Dit bood een snel, kostenbesparend alternatief voor drydocking om twee lekkende leidingen te repareren.

“Reparaties aan/over boord zijn van vitaal belang voor een schip,” geeft production executive Dave Bleyenberg van Hydrex aan. “Dit omdat er een directe verbinding is tussen de buitenromp en de pijpen, wat betekent dat eventuele schade aan de leidingen de constructie van de scheepsromp kan aantasten.”

Daarom moest tijdens de reparatie de conditie van de leidingen strikt in de gaten houden worden en was een snelle en grondige reparatie van de schade noodzakelijk.

“Wij hebben een groot scala aan standaard mobdocks beschikbaar, maar voor dergelijke situaties kunnen op maat gemaakte mobdocks gemaakt worden, die aangepast worden aan de vorm van de romp en de toepassing.”

Mobdock

Het in Antwerpen gevestigde Hydrex is bekend om haar droogdok-omstandigheden op schepen en offshore-eenheden. Dit helpt eigenaren om het droogdokinterval van hun vaartuig te verlengen en elimineert het verlies van tijd en productie, veroorzaakt door droogdok.

Met het gepatenteerde Mobdock-concept kunnen Hydrex-duikers/technici permanente reparaties aan alle delen van het onderwaterschip uitvoeren, evenals staalwerk of scheurreparaties in droogdokachtige omstandigheden.

Vanwege de aard van reparatiewerkzaamheden is het vaak nodig dat oplossingen voor moeilijke problemen in korte tijd worden uitgewerkt, soms zelfs nadat een bewerking al is gestart.

Via een wereldwijd netwerk van kantoren en servicepunten stelt het bedrijf op elke locatie economisch hoogwaardige start-to-finish-oplossingen te kunnen leveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven