Hyundai-Kia met robotcel bij Deltour • Metaal Magazine Ga naar hoofdinhoud

Hyundai-Kia met robotcel bij Deltour

Deltour uit Amsterdam, toeleverancier van fijnmechanische producten en fabrikant van koellichamen voor de elektronica-industrie, heeft kortgeleden een verticaal bewerkingscentrum van Hyundai-Kia in gebruik genomen dat is geïntegreerd met een robotcel voor werkstuk-handling. Het bewerkingscentrum, type VX 400 is geleverd door Dymato. De combinatie wordt ingezet voor conventionele en gedeeltelijk onbemand produceren van kleine, veelal complexe componenten.

De combinatie van een bewerkingscentrum met een robotcel, type Compact 1250 van Cellro, vormt het antwoord op de wens van de onderneming om series precisieonderdelen ook buiten de gewone werkuren – Deltour werkt niet in ploegendienst – te kunnen produceren. Kenmerkend voor veel producten van Deltour is dat de omsteltijden kort zijn, de series klein tot middelgroot en de cyclustijden beperkt.

  Chris van der Velden (Dymato), Bert den Ouden (Cellro) en Otto Staleman (Deltour)

V.l.n.r.: Chris van der Velden (Dymato), Bert den Ouden (Cellro) en Otto Staleman (Deltour) bij het VX 400 bewerkingscentrum met geïntegreerde robotcel type Compact 1250 (foto’s: Dymato)

 

Onbemande productie

De totale productietijd van een serie bedraagt vaak meer dan acht uur. Met de gekozen oplossing kan het bewerkingscentrum overdag conventioneel worden ingezet voor kleine series, waarna de machine laat in de middag kan worden ingesteld op een product dat zich leent voor onbemande productie. 

 

Kleinste model

Het bewerkingscentrum is het kleinste model uit de VX-serie met een BT-40 opname met een bewerkingsruimte van (800 mm x 600 mm x 520 mm) biedt. De spil wordt direct aangedreven, maximaal toerental 12.000 toeren per minuut. Een geïntegreerde NC-rondtafel voor traploos indexeren verhoogt de bewerkingsmogelijkheden. De ijlgang bedraagt 32 m/min.

 

Ladensysteem

De Compact 1250 robotcel van Cellro is ontwikkeld voor automatisering in kleine ruimtes. Om het ruimtebeslag beperkt te houden, is de robotcel met een ladensysteem uitgerust; elk van de zeven laden heeft een productspecifieke, verwisselbare vakverdeling. Het plaatsen van de onbewerkte producten en het uitnemen na de bewerking gebeurt handmatig. De laden schuiven uit en in op commando van de robot. Behalve de nu gerealiseerde automatisering van de werkstukhandling kunnen daar later andere werkzaamheden zoals ontbramen, reinigen en wellicht ook het meten van de werkstukken bijkomen. 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven